Gå til hovedindhold
  • Kogebogen til 10-15-årige har som mål at lade de unge selv tage ejerskab til maden og måltidet. Foto: MIT kokkeri
    Kogebogen til 10-15-årige har som mål at lade de unge selv tage ejerskab til maden og måltidet. Foto: MIT kokkeri

Du er her

60.000 flere skoleelever tager køkkenkontrollen med MIT kokkeri-kogebogen

Artikel 900 skoler har bestilt kogebogen MIT kokkeri til madkundskab i dette skoleår, og 60.000 nye nysgerrige unge får dermed en frisktrykt bog til eget brug i skole og hjem. Dermed er kogebogen nået ud til flere end 200.000 skoleelever

Skolestart er også madkundskabstart for elever i 4.-7. klasser. Landet over har børn fået deres helt egen, gratis udgave af den nye kogebog fra maduniverset MIT kokkeri. I samarbejde med skolernes madkundskabslærere er målet, at børnene tager bogen med hjem og overtager madlavningen fra forældrene. 

Kogebogen er sammensat af opskrifter udvalgt af børn, og lærer Anne Bech, partner i Smag for Livet, har gode erfaringer med kogebogen:
 
”Som madkundskabslærer kan jeg kun anbefale andre at bestille den til eleverne. Den skaber endnu større interesse for faget. Jeg bruger den ikke som sådan i undervisningen, men opfordrer eleverne til at bruge den hjemme. Så følger jeg op på hvilke opskrifter, de laver, og giver dem ’lektier’ for i den," fortæller Anne Bech, madkundskabslærer i 7. klasse på Brøndbyøster Skole.

Skal få forældrene ud af køkkenet

Hendes elev Tariq fortæller, at bogen gør det nemmere for ham at få sine forældre ud af køkkenet, og samtidig bliver han mere selvsikker, når han laver mad.

En evalueringsrapport fra Aarhus Universitet om MIT kokkeri viser, at med MIT Kokkeri i hånden har 49 % af børnene mod på at dirigere forældrene ud af køkkenet, og 78 % bestemmer selv, hvad der skal på menuen. Derudover har bogen hjulpet op mod 75 % af børnene med at lave mad, og op mod 80 % af børnene har lært at lave nye retter.  

Ejerskab til madlavning og måltider 

Til evalueringsrapporten angav 94 % af lærerne, at MIT kokkeri bidrager til, at eleverne lærer noget nyt. Smag for Livets Karen Wistoft, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet og ansvarlig for bogens sundhedspædagogiske profil og medforfatter af rapporten, uddyber:
 
”Evalueringsrapporten viser os, at børnene får mod på at overtage køkkenet og tager ejerskab til madlavningen og måltiderne. På den måde påvirker børnene selv den madkultur, som de er en del af, både i skolen, derhjemme og i fritiden med kammeraterne.” 

Om MIT kokkeri

MIT kokkeri er blevet til med støtte fra Nordea-fonden.

Det er et madunivers henvendt til børn og unge i alderen 10-15 år og består foruden kogebogen af en hjemmeside med opskrifter og instruktionsvideoer samt et community på Facebook og Instagram.

MIT kokkeri er et gratis tilbud til alle børn i Danmark. Bogen bestilles som et klassesæt til faget madkundskab af læreren, men er ellers børnenes helt egen kogebog og skal ikke afleveres igen. Kogebogen er gratis mod betaling af forsendelsesomkostninger og kan bestilles i klassesæt her.

MIT kokkeri er blevet til i samarbejde mellem Komiteen for Sundhedsoplysning, Haver til Maver, Aarhus Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) og Nordea-fonden.

 

Omtalt i artiklen

Lærer

Anne Bech er smagspartner i Smag for Livet. Hun er lærer for smagsklassen 5.D i 2014-15 og 6.D i 2015-16 ved Brøndbyøster Skole.

Klassen følges af Smag for Livets pædagogiske forskere.

 

Professor (mso), Ph.d., Aarhus Universitet

Professor (mso), Ph.d., Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet og professor (mso), Institut for Læring, Grønlands Universitet.

Fokusområde: Læring

Karen Wistoft er medlem af Smag for Livets centerledelse og ansvarlig for fokusområdet Læring.

Karen Wistoft er professor på området for læring, madkundskab, smag og trivsel i skolen, ved Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Hun er desuden professor i almen pædagogik ved Grønlands Universitet.

Hun forsker i læring, madkundskab, smag og trivsel i grundskolen med særligt fokus på eksperimentel undervisning, oplevelser og handling – også i udeskoler og skolehaver. Hendes forsknings- og formidlingsprojekter har sigte på at skabe en ny smagspædagogik.