Gå til hovedindhold
  • Eleverne ser, føler, lytter, dufter og smager, når deres Natur og teknik-timer rykker ind i køkkenet
    Eleverne ser, føler, lytter, dufter og smager, når deres Natur og teknik-timer rykker ind i køkkenet

Du er her

Skoleklasse smager sig til Natur og teknik i kokkens køkken

Reportager fra undervisning Smag for Livet indleder treårigt innovativt samarbejde med 5.a fra Tarup Skole for at afprøve og forske i, hvordan smag og madlavning kan bruges som værktøj til læring. Projektet vil føre til ny viden, nye undervisningsmaterialer – og 28 smagsbevidste skoleelever.

Én klasse, tre år og fem sanser.

5.a fra Tarup Skole er Smag for Livets nye smagspartner. Over de næste tre år vil klassens 28 elever møde, lære om, og lære med, smag gennem alle fem sanser.

Eleverne får i særligt udvalgte forløb, bl.a. i faget Natur/teknologi skiftet klasselokalet ud med køkkener og laboratorier, lærerne suppleres af kokke og fysikere, og timerne skifter form til inddragende og sanselig undervisning.

På den måde får eleverne mulighed for selv at eksperimentere og bruge sanserne til at erfare og lære om dyr, planter og landbrugets produktionsformer.

Forskere følger med

Mens 5.a undervises, udfører Smag for Livets forskere i antropologi, pædagogik og sensorik undersøgelser af, hvordan børnene lærer og udvikler sig, både i forhold til faglig læring, spisevaner og bevidsthed om deres egen smag.

Når et undervisningsforløb er gennemført udvikler Smag for Livets didaktikere undervisningsmateriale, som vil blive gjort frit tilgængeligt på www.smagforlivet.dk, så andre lærere også kan undervise om fx Natur og teknik i madkundskabslokalet.

Drivkraften bag projektet er Smag for Livets partnere Pia og Klavs Styrbæk, der står bag innovationskøkkenet STYRBÆKS. Undervisningen udvikles sammen med Smag for Livets partnere på UC Lillebælts læreruddannelse og gastrofysikere fra Syddansk Universitet.

Skal klappe grise – og smage på dem

Næste gang 5.a skal bruge deres smag i undervisningen er i forbindelse med temaet dyreetik i faget Natur/teknologi. Mandag d. 4. oktober starter eleverne i køkkenet, hvor de skal lære om det svinekød, vi spiser, mens de hakker det og rører det til fars.

Tirsdag tager de så farsen under armen og besøger de økologiske frilandsgrise hos HindsholmGrisen.

Midt mellem grisene vil eleverne opleve, hvad det vil sige at være gris på et økologisk landbrug, og mens de klapper grisene og lærer om griseavl, steger de den hjemmerørte fars til frikadeller, spiser og smager.

Omtalt i artiklen

Lektor

Fokusområde: Læring

Liselotte Hedegaard er medlem af Smag for Livets centerledelse. Hun er ansat ved University College Lillebælt, hvor hun varetager projektledelsen af UCLs arbejde i Smag for Livet.

Liselotte Hedegaard har en baggrund i filosofi. Hendes forskningsinteresser retter sig mod sanseerfaring, særligt indenfor rammerne af fænomenologisk undersøgelse. I praksis arbejder hun med, hvordan sanseerfaring, specielt smag, kan anvendes i det pædagogiske og didaktiske arbejde.

 

Køkkenchef, kok

Fokusområde: Gastrofysik

Klavs Styrbæk er kok og driver STYRBÆKS, der både huser restaurant, kokkekurser, mødevirksomhed og produktudvikling.

 

Projektkoordinator

Mikael Schneider er Smag for Livets projektkoordinator og en del af centrets ledelse. Hans rolle er at koordinere, facilitere og formidle Smag for Livets projekter, tværfaglige arbejde og nye samarbejder med eksterne partnere.

Mikael Schneider er videnskabsjournalist, cand.scient. i humanbiologi og ph.d. i sundhedsvidenskab.