Gå til hovedindhold
  • Når elever arbejder med smag i madkundskab, har de positive forventninger til egen læring. Foto: Stagbird
    Når elever arbejder med smag i madkundskab, har de positive forventninger til egen læring. Foto: Stagbird

Du er her

Smagen af læring: Smag som en didaktisk tilgang i madkundskab

Artikel Når man arbejder med smagen i madkundskab, har eleverne høje forventninger til, at de lærer noget, viser et nyt studie.

Hvordan får eleverne god læring med sig fra madkundskabslokalet? Det gør de blandt andet ved at arbejde med smagen, viser et nyt studie af elever, der har deltaget i madkundskabs-forløbet Madkamp - DM i madkundskab.

For når elever arbejder med smag i madkundskab, påvirker det deres forventede læring i positiv retning. Smagen er en måde at lære på, som i elevernes øjne virker lige så godt og måske endda bedre end elevinddragelse og innovation.

I artiklen Taste as a didactic approach - enabling students to achieve learning goals publiceret i International Journal of Home Economics fortæller ph.d. Jacob Christensen og professor Karen Wistoft, Aarhus Universitet, om resultaterne af studiet.

Artiklen er vedhæftet denne side.

 

Omtalt i artiklen

Professor (mso), Ph.d., Aarhus Universitet

Professor (mso), Ph.d., Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet og professor (mso), Institut for Læring, Grønlands Universitet.

Fokusområde: Læring

Karen Wistoft er medlem af Smag for Livets centerledelse og ansvarlig for fokusområdet Læring.

Karen Wistoft er professor på området for læring, madkundskab, smag og trivsel i skolen, ved Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Hun er desuden professor i almen pædagogik ved Grønlands Universitet.

Hun forsker i læring, madkundskab, smag og trivsel i grundskolen med særligt fokus på eksperimentel undervisning, oplevelser og handling – også i udeskoler og skolehaver. Hendes forsknings- og formidlingsprojekter har sigte på at skabe en ny smagspædagogik.