Gå til hovedindhold

Du er her

Lejr: Retrogastronomi og hipster science

Artikel Kan man kombinere fagene fysik, kemi og biologi med madkundskab og gastronomi? Det forsøgte vi i hvert fald, da vi i ugerne 43, 45, 46 og 47 tog med 8. klasser fra Faaborg Midtfyn kommune på lejr på Ryslinge Efterskole i retrogastronomi og hipster science.

Med baggrundsviden om smag og tekstur gør eleverne på lejren opdagelser i en fusion af naturvidenskab og madkundskab. De får lov at stille og afprøve hypoteser om fysiske egenskaber som f.eks. viskositet og elasticitet af mad – både fra mors egne gryder og lidt nyere gryder. På den måde bruger eleverne smagen til at vurdere gamle kendinge som hollandaisesauce, mayonnaise og chokolademousse og til at lære at lave sushi.

Grundsmage og tangruller

Se indslag om “Retrogastronomi og hipster science” fra TV2Fyn

Både elever og lærere får viden om kendte grundsmage og bliver introduceret til ny viden om den mindre kendte grundsmag, umami. De får også besøg af forskere fra SMAGforLIVET, som introducerer dem til andre typer af fødevarer, som ikke er almindelige i køkkenet, f.eks. tang.

Jeg har smagt sushi én gang før. Kunne jeg li’ det? Nej!
Adam Sørensen, elev, 8. A.

Mad som en indgang til fysik og kemi

- Naturfag har en masse med mad at gøre. Man kan bruge maden som en indgang til fysik og kemi og dermed gå undersøgende til værks og undersøge ikke kun madens, men også smagens fysik og kemi, forklarer lektor Karen Wistoft, Smag for Livet.

Lejren er et godt eksempel på, hvordan kombinationen af madkundskab og naturvidenskab kan give elever mere viden om de fødevarer, de møder i køkkenet, og inspiration til at bruge smagen aktivt i køkkenet som et moderne laboratorium, hvor man selv får lov at eksperimentere uden for skolelaboratoriets rammer.

Omtalt i artiklen

Postdoc, ph.d.

Syddansk Universitet
Fokusområde: Gastrofysik

Morten Christensen er postdoc i Smag for Livet, hvor han både bedriver forskning og formidling. Han arbejder med, og forsker i, biofysik og gastrofysik med mikroskopi, tekstur og struktur i mad. Han har særligt fokus på formidling af smag og madlavningens fysik og kemi til elever i uddannelsessystemet (institutioner, folkeskolen, gymnasiet og universitetet).

Professor (mso), Ph.d., Aarhus Universitet

Professor (mso), Ph.d., Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet og professor (mso), Institut for Læring, Grønlands Universitet.

Fokusområde: Læring

Karen Wistoft er medlem af Smag for Livets centerledelse og ansvarlig for fokusområdet Læring.

Karen Wistoft er professor på området for læring, madkundskab, smag og trivsel i skolen, ved Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Hun er desuden professor i almen pædagogik ved Grønlands Universitet.

Hun forsker i læring, madkundskab, smag og trivsel i grundskolen med særligt fokus på eksperimentel undervisning, oplevelser og handling – også i udeskoler og skolehaver. Hendes forsknings- og formidlingsprojekter har sigte på at skabe en ny smagspædagogik.