Gå til hovedindhold
Luk den udskriftsvenlige visning
  • Natur og naturfænomener bringes ind i børns hverdag via aktiviteterne i Science i børnehøjde. Foto: Simon Sørensen
    Natur og naturfænomener bringes ind i børns hverdag via aktiviteterne i Science i børnehøjde. Foto: Simon Sørensen

Du er her

Til daginstitutioner - natur og naturfænomener: Science i børnehøjde

Undervisningsmateriale Vi har oplevet stor efterspørgsel på hæftet “Science i børnehøjde” med ideer til aktiviteter i daginstitutioner. Du kan downloade hæftet fra denne side.

Hvordan arbejder man pædagogisk med smag sammen med førskolebørn? Hvad sker der egentlig, når børn prøver at ryste smør, lave vandraketter eller andre forsøg?

De svar giver vi i Science i børnehøjde - et hæfte med en række forsøg, der kan laves sammen med børn og som alle er relateret til Natur og Naturfænomener i læreplanen for daginstitutioner.

Det er blevet til i forbindelse med et projekt, der havde til formål at introducere pædagogstuderende til nye måder og aktiviteter til at arbejde med matematik og naturvidenskab. Dette forløb mundede ud i aktiviteterne beskrevet i hæftet.

Science i børnehøjde-hæftet er pt. ikke tilgængeligt i trykt form, men den elektroniske version kan downloades via linket her:

Download Science i Børnehøjde her (pdf-format)

Omtalt i artiklen

Postdoc, ph.d.

Syddansk Universitet
Fokusområde: Gastrofysik

Morten Christensen er postdoc i Smag for Livet, hvor han både bedriver forskning og formidling. Han arbejder med, og forsker i, biofysik og gastrofysik med mikroskopi, tekstur og struktur i mad. Han har særligt fokus på formidling af smag og madlavningens fysik og kemi til elever i uddannelsessystemet (institutioner, folkeskolen, gymnasiet og universitetet).