Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Boller der holder!

Grundforløb: grundtilberedning
Kok 1. år
Forfattere:  Ditte Jacqueline Rasmussen

UNDER UPLOAD. I dette undervisningsforløb skal eleverne arbejde med melets madtekniske egenskaber, glutenprotein og stivelse. Eleverne skal desuden arbejde med forskellige former for hævemidler og deres fysisk/kemiske egenskaber. Sidst men ikke mindst skal der fremstilles en masse forskellige franskbrød, der bliver lavet ud fra samme grundopskrift, men hvor mængden af en enkel ingrediens er ændret.

Aktiviteter i forløbet

Hvor meget kan en helt almindelig dej egentlig holde til? Og hvor mange kilo kan den mon bære? Det skal I undersøge i denne aktivitet.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Fødevarers naturfaglige egenskaber
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
  • Fødevarers naturfaglige egenskaber
Denne aktivitet består af to eksperimenter. Eksperiment 1: Gluten er et protein der findes i hvedemel, og det har den egenskab, at det danner et såkaldt glutennet der stabiliserer brødet. Glutennettet er med til at holde de gasser, som gæren udskiller, indeni dejen, så den hæver op. I følgende eksperiment skal I vaske stivelse ud af mel, så I til sidst står tilbage med rent gluten i hænderne. I forsøget skal I undersøge, hvilken funktion gluten har i melet, og hvad der sker, når man bager rent gluten. I eksperiment 2 skal der arbejdes med stivelsens madtekniske egenskaber i form af forsøget "Styr på stivelsen".
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
Gær er en levende organisme, der ligger i dvale, indtil den aktiveres af vand. Når man tilsætter sukker til den aktiverede gær, begynder den at udvikle kuldioxid (CO2) og ethanol. Vi tilsætter gær til dejen, fordi kuldioxiden bliver fanget i glutennettet, og får dejen til at hæve. Hvor hurtigt gæren udvikler kuldioxid, afhænger af temperaturen. I dette forsøg, skal eleverne undersøge ved hvilken temperatur gær har den bedste forudsætninger for at udvikle kuldioxid.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
Gær er en levende organisme, der aktiveres når vi tilsætter vand. Men hvor meget kan gæren holde til? Og er der noget, der kan sætte skub i udviklingen af CO2, eller måske endda hindre den? Er der noget gæret godt kan lide, og noget som kan dræbe gæret? Denne aktivitet giver svar på alle spørgsmålene.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
Har jeg nu kommet gær i eller ej? Er du er i tvivl, om du har husket at komme gær i din dej, kan du lave dette lille forsøg, som hurtig kan give dig svaret.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Grundtilberedningsmetoder
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Undersøg
  • Grundtilberedningsmetoder
Når vi bruger gær som hævemiddel, udvikles der en høj koncentration af CO2. I kager anvendes der ofte bagepulver som hævemiddel i stedet for gær. I skal nu undersøge, om der udskilles kuldioxid/CO2, når man anvender bagepulver til at bage med.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Grundtilberedningsmetoder
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Undersøg
  • Grundtilberedningsmetoder
Hvilke ingredienser er der i brød og hvorfor er det netop denne kombination af ingredienser? Og hvad sker der, når vi ændrer på mængderne af dem? Eleverne skal, gennem afprøvning af forskellige opskrifter på franskbrød, undersøge hvilken betydning de forskellige ingredienser i et franskbrød har, og hvorfor de er vigtige for at få den rigtige smag og konsistens på brødet.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Grundtilberedningsmetoder
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
  • Grundtilberedningsmetoder