Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Velkommen!

... til Fag med Smag – en original samling af udforskende, didaktiske læremidler med smag i centrum i alle fag.

Du er her

Aktiviteter med temaet Madtraditioner

Kultur og traditioner > Køkkenredskaber og madkulturer
Eleverne skal koble duften/smagen af bestemte fødevarer til bestemte køkkenredskaber/inventar samt i nogen grad argumentere for koblingen. Dette skal lede frem mod en forståelse af, hvordan vi i vores kultur tilbereder føde- og råvarer på bestemte måder, og at disse måder på den ene side er historisk bestemte og på den anden side pragmatiske og logiske (fx er der i Danmark en tradition for, at vi ofte laver fars ud af svinekød, putter bestemte krydderier i, former dem som større eller mindre boller, steger dem på panden – og kalder dem ’frikadeller’; tilberedningen er logisk nok, da det meste kød typisk skal tilberedes ved opvarmning, men den konkrete madvare er historisk bestemt og historisk udviklet, og køkkenredskaberne kan siges at understøtte denne nedarvede historik).
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Køkkenredskaber
  • Smagslege
  • Madtraditioner
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Spil
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Spil
  • Køkkenredskaber
  • Måltid og madkultur
  • Smagslege
  • Madtraditioner
Kultur og traditioner > Smagen af jul
I denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om julens mange traditionelle retter og måltider, samt hvilke værdier, traditioner og kulturer, der er forbundet med disse mad- og måltidstraditioner. De skal inddrage egne mad- og måltidserfaringer og sammenligne disse med hinanden samt med andre tidsperioder for at få indblik i udviklingen af den danske jul.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Madkultur
  • Madtraditioner
  • Jul
Aktivitetstyper
  • Erindr
  • Skriv
  • Sans
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Erindr
  • Skriv
  • Sans
  • Måltid og madkultur
  • Madkultur
  • Madtraditioner
  • Jul
I denne aktivitet skal eleverne arbejde kreativt med madlavning og handle på de idéer, som opstår i køkkenet. De skal eksperimentere med råvarer, tilberedningsmetoder, krydderier og julens smage, og udvikle en ny variation af en allerede kendt juleret – eller skabe et helt ny og innovativ juleret. På baggrund af det eksperimenterende arbejde, og elevernes tillærte viden og færdigheder, skal de diskutere, hvor traditionsbundne mange kan være i forbindelse med julens måltider og andre måltider generelt. Herigennem skal de opnå forståelse for, hvordan smag, kultur og værdier er med til at påvirke mad- og måltidskultur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Jul
  • Krydderier
  • Madkultur
  • Måltidsanledninger
  • Madtraditioner
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Skriv
  • Udforsk
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Sans
  • Smag
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Snak
  • Skriv
  • Udforsk
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Sans
  • Smag
  • Madlavning
  • Jul
  • Krydderier
  • Madkultur
  • Måltidsanledninger
  • Madtraditioner
Eleverne skal gennem en indledende "billed- og samtaleøvelse" bevidstgøre sig om egne og andres livretter. Hvad er en livret egentlig for noget? Og smager den ens for alle mennesker? Øvelsen her danner grundlag for elevernes efterfølgende skriveøvelser, hvor livretter (dvs. noget, som eleverne knytter positive smagsmæssige og sanselige konnotationer til) er i centrum.
Fag
Dansk, Madkundskab
Kompetenceområder
  • Kommunikation
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Livretter
  • Madtraditioner
  • Insekter
Aktivitetstyper
  • -
  • Dansk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Kommunikation
  • Måltid og madkultur
  • Livretter
  • Madtraditioner
  • Insekter
UNDER FÆRDIGUDVIKLING. I denne aktivitet skal eleverne beskæftige sig med både den fysiologiske, sociale og kulturelle dimension af smagen. De skal anvende denne viden til at reflektere over, hvordan de kan beskrive smagen af deres livret med henblik på at blive bevidste om, hvorfor denne ret netop er deres livret. Eleverne skal gennem denne aktivitet og produktionen af en beskrivelse, blive bevidste om, at smag er en helhedsopfattelse af mange forskellige indtryk, herunder også de erindringer, som man har om smagsoplevelser.
Fag
Dansk, Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fremstilling
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Erindringer
  • Madtraditioner
  • Måltidsanledninger
  • Skriveøvelser
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Erindr
  • Skriv
  • Snak
  • Dansk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Erindr
  • Skriv
  • Snak
  • Fremstilling
  • Måltid og madkultur
  • Erindringer
  • Madtraditioner
  • Måltidsanledninger
  • Skriveøvelser