Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Velkommen!

... til Fag med Smag – en original samling af udforskende, didaktiske læremidler med smag i centrum i alle fag.

Du er her

Aktiviteter med temaet Smagens fysiologi

Eleverne skal tilegne sig viden om den fysiologiske smagssans på tungen, som er en af de 5 sanser, som vi smager med. Tungerne farves blå for at opdage, hvor smagsløgene sidder på tungen. Samtidig vil eleverne opnå viden om, at hvert smagsløg kan skelne mellem fem forskellige grundsmage – sur, salt, sød, bitter og umami.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagssansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsreceptorer
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Smagssansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsreceptorer
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne opleve og blive bevidste om, at man ikke kun smager med smagssansen på tungen, men at synssansen og lugtesansen også har stor betydning for smagen eller den samlede smagsoplevelse.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Krydderier
  • Lugtesansen
  • Kanel
Aktivitetstyper
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Smag
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Smag
  • Smagens fysiologi
  • Krydderier
  • Lugtesansen
  • Kanel
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne opleve, at både følesansen og høresansen også har stor betydning for smagen. Dette foregår, ved at eleverne præsenteres for både bløde og knasende chips. I indskolingen kan øvelsen anvendes med henblik på at gøre eleverne bevidste om sanserne. På mellemtrinnet kan øvelsen i madkundskabsregi gøre eleverne bevidste om følesansen og høresansens betydning for smagen og smagsoplevelserne. I udskolingen kan aktiviteten med fordel anvendes for at aktivere elevernes forforståelse om sansernes betydning for smagen og som afsæt for et videre arbejde med smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne identificere forskellige fødevarer, madlavningsprocesser og/eller madlavningsteknikker udelukkende via høresansen og dermed blive bevidste om, at høresansen også har betydning for smagen og smagsoplevelsen. Derudover skal de lære at sætte ord på mad- og smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
  • Madlavning
Aktiviteten har fokus på den samlede smagsoplevelse og på de enkelte sansers betydning for denne.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Smag
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Smag
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Madlavning
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Sanser og smag > Tilsmagning
I denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om de 5 grundsmage og lære, hvordan man kan anvende fødevarer, som repræsenterer grundsmagene, til at tilsmage maden. I denne aktivitet skal eleverne tilsmage deres egen drik (juice).
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Smagssansen
  • De fem grundsmage
  • Tilsmagning
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Sans
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Smag
  • Sans
  • Skriv
  • Smagens fysiologi
  • Smagssansen
  • De fem grundsmage
  • Tilsmagning
  • Madlavning
Eleverne skal opnå kendskab til lugtesansens anatomi og blive bevidste om, at man ikke kun smager maden på tungen, men at lugtesansen især også bidrager til den samlede smagsoplevelse.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Lugtesansen
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Snak
  • Sans
  • Smag
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Snak
  • Sans
  • Smag
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Smagens fysiologi
  • Lugtesansen
Eleverne skal få kendskab til et bredt udvalg af aromaer ved at undersøge disse via den orthonasale indgang til lugtesansen i et memory-spil. Herigennem skal eleverne blive bevidste om lugtesansens store betydning for smagen samt opleve, at duft er tæt koblet til erindringer, hukommelse, minder og følelser. Eleverne skal diskutere deres sanseoplevelserne og de erindringer, som de forbinder med de pågældende aromaer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
Aktivitetstyper
  • Duft
  • Spil
  • Sans
  • Snak
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Duft
  • Spil
  • Sans
  • Snak
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
Eleverne skal blive bevidste om, at stærk ikke er en grundsmag, men at det stærke opfattes via trigeminalsansen.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Trigeminalsansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Trigeminalsansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Eleverne skal blive bevidste om følesansen og synssansens betydning for smagen.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Snak
  • Sans
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Smag
  • Snak
  • Sans
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
Kultur og traditioner > Smagen af jul
I denne aktivitet skal eleverne opleve, hvor stor betydning lugtesansen har for smagen og erfare, hvordan dufte kan være tæt forbundet til erindringer og følelser. Denne sanseoplevelse skal aktivere elevernes forforståelse om den fysiologiske sans (hvordan vi smager med alle sanser) og danne grundlag for et videre arbejde med smag i relation til jul og julens måltider.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Jul
  • Erindringer
  • Smagens fysiologi
  • Kanel
Aktivitetstyper
  • Duft
  • Snak
  • Sans
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Duft
  • Snak
  • Sans
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
  • Jul
  • Erindringer
  • Smagens fysiologi
  • Kanel
Undervisningsredskaber (folkeskolen) > Plakater
Smagssansen er ikke den eneste af vore sanser, der er i sving, når vi kan smage, at forskellige slags mad smager forskelligt. Faktisk bruger vi alle vores sanser, når vi smager. Tag udgangspunkt i denne plakat, hvis du vil undervise dine elever i smag og lære dem, hvordan man bruger alle sanser, når man smager.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • De fem grundsmage
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Tungen har omkring 5000 smagsløg, også kaldet papiller, der kan opfange smagen af det, der er i munden. Hvert smagsløg kan opfatte de fem grundsmage sur, salt, sød, bitter og umami. Tag udgangspunkt i denne plakat, hvis du vil undervise dine elever i smagssansen.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagens fysiologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • De fem grundsmage
  • Smagens fysiologi
Baggrundsviden (folkeskolen) > Baggrundsviden: Smagens fysiologi og psykologi
Hvad der sker, når vi "smager"? Teksten her introducerer til koblingen mellem fysiologiske og psykologiske funktioner.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smag med alle sanser
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smag med alle sanser
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Hvad betyder grundsmagene for vores evne til at "sanse" råvarernes egnethed i forhold til forskellige kropsfunktioner og sundhedsaspekter?
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Hvad er smagsløg, hvor sidder de, og hvad bruger vi dem til? Dette kan teksten her give dig svar på.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • De fem grundsmage
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens fysiologi
  • De fem grundsmage
Samspillet mellem smags-, lugte- og følesansen samt vores sans for stærkt giver madens smag - også kaldet flavour.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Smag med alle sanser
  • Lugtesansen
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens fysiologi
  • Smag med alle sanser
  • Lugtesansen
Madens smag har en fysisk dimension: Teksturen. Det, vi mærker og føler, og som er afgørende for om vi kan lide maden.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smagens fysiologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Tekstur
  • Smagens fysiologi
Signaler fra lugtesansen i næsen udgør en stor del af det, vi normalt opfatter som smag. Teksten her udfolder lugtesansens betydning for smag.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
Man er aldrig i tvivl, når maden smager stærkt. Men stærk smag er ikke en grundsmag - det er vores smertesans, der aktiveres af det stærke.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
  • Chili
  • Smag med alle sanser
  • Smertesansen
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
  • Chili
  • Smag med alle sanser
  • Smertesansen