Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Smag på historien: Brændende kærlighed

Madkundskab
Historie
Forfattere:  Louise Beck Brønnum, Asmus Gamdrup Jensen
UNDER UPLOAD! Brændende kærlighed er ikke kun en populær og velsmagende ret. Grundet rettens udbredelse og popularitet i store perioder op gennem det 20. århundrede kan den, for mange, også være knyttet til minder fra f.eks. barndomshjemmet og familien. Men minder, som vækkes gennem smag, behøver ikke kun være personlige; smagen kan således også knytte sig til bredere historiske trends i samfundet - såsom sammensætningen af råvarer og hele det kulturelle og måske endda økonomiske årsagskompleks, som ligger bag bestemte retters udbredelse på givne nedslag i tid. Og endelig har smagen, også af brændende kærlighed, selvfølgelig en gastrofysisk dimension; dvs. de enkelte råvarer samt tilberedningen sikrer, at bestemte smagskomponenter er tilstede. Alle tre dele (den personlige, den samfundsmæssige og den naturfaglige/håndværksmæssige) bliver i dette forløb bundet sammen på en sådan måde, at eleverne kommer til at arbejde med såvel tilberedning af brændende kærlighed som med opbygningen af egne retter i et fiktivt restaurantscenarie. NB! Brændende kærlighed er i forløbet her et eksemplarisk eksempel fra en dansk kontekst, som bl.a. indbefatter bacon/svinekød. Retten kan naturligvis udskiftes med andre retter, om end det konkrete historiske rids i dette materiale så også vil skulle udskiftes.

Aktiviteter i forløbet

I den første aktivitet skal eleverne bl.a. se en video, som introducerende binder den personlige, håndværksmæssige, samfundsmæssige og naturfaglige dimension sammen. For kokken Rasmus Munk repræsenterer retten brændende kærlighed en række minder om hans mormors askebæger. Disse minder bruger han så til at nyfortolke retten. Historikeren Asmus Gamdrup fortæller, hvordan sådanne minder trækker tråde ud til historiske trends, og hvordan minderne kan udgøre en slags kilder til historisk forståelse. Og så fortæller gastrofysikeren Louise Beck Brønnum om, hvorfor hun synes, at brændende kærlighed smager så godt: umami! Eleverne skal bruge videoen som afsæt til det videre arbejde med personlige minder og fortolkninger/tilberedning af retter, som de kan huske fra tidligere.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
  • Smagens fysiologi
  • Umami
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Smagens psykologi
  • Smagens fysiologi
  • Umami
  • Måltid og madkultur
Fag
Historie, Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
  • Historie
  • Madkundskab
  • Mellemtrin