Madkundskab
Mellemtrin
Forfattere:
Thomas Brahe
Køkkenredskabers funktionalitet og udformning er ikke altid givne fra naturens side. De er derimod historisk og kulturelt indlejrede. Både den teknologiske udvikling samt givne madkulturer er med til at drive udviklingen, og et kig på både moderne og ældre køkkenredskaber kan således både give os et indblik i den teknologiske udvikling og vores madkultur (og dennes udvikling). Eleverne vil i dette forløb, gennem arbejdet med forskellige køkkenredskaber og lege, få en forståelse af koblingen mellem disse overordnede strømninger samt få mulighed for at opfinde nye køkkenredskaber, som matcher fremtidens madkulturer.
Aktiviteter i forløbet
Eleverne skal koble duften/smagen af bestemte fødevarer til bestemte køkkenredskaber/inventar samt i nogen grad argumentere for koblingen. Dette skal lede frem mod en forståelse af, hvordan vi i vores kultur tilbereder føde- og råvarer på bestemte måder, og at disse måder på den ene side er historisk bestemte og på den anden side pragmatiske og logiske (fx er der i Danmark en tradition for, at vi ofte laver fars ud af svinekød, putter bestemte krydderier i, former dem som større eller mindre boller, steger dem på panden – og kalder dem ’frikadeller’; tilberedningen er logisk nok, da det meste kød typisk skal tilberedes ved opvarmning, men den konkrete madvare er historisk bestemt og historisk udviklet, og køkkenredskaberne kan siges at understøtte denne nedarvede historik).
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
- Måltid og madkultur
Faglige temaer
- Køkkenredskaber
- Smagslege
- Madtraditioner
Aktivitetstyper
- Sans
- Smag
- Snak
- Spil
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- -
Aktivitetstyper
- -
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- -
Aktivitetstyper
- -