Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Smag, overskudsmad og et hemmeligt våben

Madkundskab
Mellemtrin
Udskoling
Forfattere:  Pia Styrbæk, Klavs Styrbæk

I dette undervisningsforløb skal eleverne med udgangspunkt i en undersøgende tilgang arbejde med madspild. De skal bl.a. stifte bekendtskab med forskellige datomærkninger, og lære hvordan man kan anvende sanserne til at undersøge og vurdere, om maden er frisk. De skal på besøg i et lokalt supermarked for at undersøge datomærkningerne og butikkens indsats mod madspild. Og de bliver præsenteret for retten RIZZA – et våben i kampen mod madspild i hjemmet! Med rizza kan eleverne selv tilberede et måltid efter deres egen smag, hvor der anvendes overskydende mad – inden den bliver til spild! Forløbets første 5 aktiviteter klæder eleverne på til at kunne formidle deres viden om madspild og smag videre til andre børn, når de tilbereder rizzaer sammen med en anden klasse. Gennem madlavningsprocessen i aktivitet 6 underviser eleverne andre børn i både madspild, smag og madhåndværket i at tilberede rizza. God fornøjelse!

Aktiviteter i forløbet

I denne aktivitet skal eleverne dele deres aktuelle viden om madspild med hinanden og diskutere, hvor de tror, madspild opstår.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Snak
  • Undersøg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
  • Madspild
I denne aktivitet skal eleverne undersøge, om der mon forekommer madspild i eget hjem. Eleverne skal over en periode på én eller flere dage registrere den mad, der smides i skraldespanden. Dette skal danne afsæt for, at eleverne bliver bevidste om eget spild og ikke mindst bevidste om, at der forekommer spild alle steder. Senere skal de anvende dette til at reflektere over mulige tiltag og handlemuligheder og tage stilling til måder at mindske spild på.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madspild
I denne aktivitet kan eleverne opnå kendskab til forskellige datomærkninger. De skal fx erfare, at der er forskel på, om der på en fødevare står ’bedst før’ eller ’sidste anvendelsesdato’. Denne viden skal de anvende til at undersøge en række fødevarer og opnå erfaring med, hvordan sanserne kan anvendes til at vurdere, om en fødevare er frisk.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Sans
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Sans
  • Fødevarebevidsthed
  • Madens æstetik
  • Madspild
I denne aktivitet lægges der op til, at I tager på besøg i det lokale supermarked for at undersøge forskellige datomærkninger og butikkens indsats mod madspild. I kan med fordel arrangere et møde med butikschefen, og måske få ham/hende til at fortælle og vise, hvad de gør i kampen mod madspild.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Undersøg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madspild

5. Rizza

En kvart agurk, to tomater, en skive pålæg, en lille portion spaghetti... Alle kender det – den overskydende mad, der ligger i køleskabet og somme tider ender med at blive smidt ud. Denne aktivitet skal introducere eleverne til retten ’Rizza’, der kan betragtes som 'et våben i kampen mod madspild i hjemmet'. Med rizza kan eleverne tilberede et velduftende og smagfuldt måltid med mad, der er blevet tilovers, og herigennem blive bevidste om, hvordan man kan anvende overskydende mad i madlavning.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tilbered
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Madspild
I denne aktivitet skal eleverne lære andre børn håndværket i at kunne tilberede rizza med overskydende mad og herigennem give andre børn kendskab til, hvordan man kan få gode smagsoplevelser og samtidig mindske madspild i eget hjem.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Madspild
Aktivitetstyper
  • Fremlæg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Fremlæg
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Madspild