UndervisningsaktivitetUndervisning
Modul 1 er et fællesmodul for både dansk og kemi, hvor der introduceres til emnet "smag" i en dansk- og kemifaglig kontekst.
...
UndervisningsforløbUndervisning
Her forefindes den komplette samling af danskmaterialer til forløbet "Smagen af frugt og grønt – Smagsbegrebet analyseret og formidlet".
Tip! Til inspiration kan du her læse,...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Denne aktivitet afslutter hele forløbet og har omdrejningspunkt i begrebet konvivialitet. Konvivialitet vil sige en medleven i måltidet - dvs. det engagement, som ikke blot...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Denne aktivitet afslutter hele forløbet og har omdrejningspunkt i begrebet konvivialitet. Konvivialitet vil sige en medleven i måltidet - dvs. det engagement, som ikke blot...
UndervisningsforløbUndervisning
Forløbet "Smagen af frugt og grønt: Smagsbegrebet undersøgt og overvejet" starter og afslutter med et fælles modul på tværs af dansk og kemi - modul 1 og modul 9. Disse...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Denne aktivitet indleder hele forløbet på tværs af kemi og dansk. Vi forstår ikke alle det samme ved begrebet smag. Vi har imidlertid alle mere eller mindre bevidste holdninger...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Der arbejdes med elevernes bevidsthed om sammenhængen mellem stoffers struktur, deres kemiske og fysiske egenskaber samt bevidsthed om stoffers anvendelse i hverdagen, herunder...
UndervisningsforløbUndervisning
Her forefindes den komplette samling af kemimaterialer til forløbet "Smagen af frugt og grønt – Smagsbegrebet analyseret og formidlet".
...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Analyse af hvilke farvestoffer, frugt og grønt indeholder. I dette modul analyseres chlorofylindholdet i spinat, men det kunne også være chlorofylindholdet i en krydderurt som f...
UndervisningsaktivitetUndervisning
De fem grundsmage – surt, sødt, salt, bittert og umami - bidrager til madens smag, men det samme gælder for bl.a. lugtesansen og følesansen.
Når maden tygges, frigives...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Der arbejdes med teori om, hvad organiske farvestoffer kemisk set er. Herunder hvorfor frugt og grønt har deres særlige farver, f.eks. rød gul og grøn peberfrugt samt rødbede...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Der arbejdes med elevernes forståelse af, hvordan man kan analysere, hvilken farve der er i stoffet. I denne forbindelse skal de bl.a. selv lave en øvelsesvejledning....
UndervisningsaktivitetUndervisning
Analyser af, hvilke farvestoffer frugt og grønt indeholder. Eleverne arbejder gruppevis i laboratorium og skal regne på koncentrationen af betanin til standardkurven. I dette...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Denne aktivitet afslutter hele forløbet og har omdrejningspunkt i begrebet konvivialitet. Konvivialitet vil sige en medleven i måltidet - dvs. det engagement, som ikke blot...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Gruppearbejde, hvor der udarbejdes en poster om en frugt eller grøntsag efter eget valg. Gruppen skal fremlægge den i det afsluttende modul. Der skal være fokus på smagen af...
UndervisningsaktivitetUndervisning
UndervisningsforløbUndervisning
UndervisningsforløbUndervisning
Fedtstof er en af de grundlæggende komponenter i mad, hvad enten der er meget eller lidt af det. Forløbet introducerer til en række kemisk-faglige begreber, såsom triglycerider...
UndervisningsaktivitetUndervisning
Formålet med denne øvelse er at bestemme kakaosmørs gennemsnitlige molare masse, det gennemsnitlige antal carbonatomer i fedtsyreradikalerne og kakaosmørs forsæbningstal ved en...