Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Dilemmaspillet

Søger...

Nyhed om undervisning Dilemmaspillet er et pædagogisk refleksions- og diskussionspil der sætter fokus på de dilemmaer og udfordringer læreren og pædagogen kan møde i arbejdet i grundskolen.

Dilemmaspillet - et dialogspil med fokus på hensyn, maddannelse og etiske dilemmaer  i skolen og i pædagogiske institutioner

Om spillet:
Dilemmaspil, er et pædagogisk refleksions- og diskussionspil der sætter fokus på de dilemmaer og udfordringer læreren og pædagogen kan møde i arbejdet i grundskolen. Dilemmaer tager udgangspunkt i hverdsagssituationer som bl.a. kan være den fælles spisepause, den årlige julefrokost og elevernes forskellige spisemønstre. Alle dillemaerne kredser om mad, smag og måltider i skolen og de pædagogiske institutioner som de fleste lærer og pædagoer støder på i deres daglige praksis.

Målgruppe for spillet:

Læreruddannelsen med fagene Madkundskab, LG, Sundhed, seksualundervisning og familiekundskab (SSF) 

Pædagoguddannelsen i fagene.Pædagogens grundfaglighed, specialiseringer og valgmoduler.

Spillevejledning:

I dette spil skal du som lærerstuderende eller grundskolelærer eller pædagog tage stilling til en række dilemmaer, der alle kredser om mad, smag og måltidssituationer, der kan opstå i skolen og i de pædagogiske institutioner

Dilemmaerne relaterer sig bl.a. til temaer som klasseledelse, den generelle kostpolitik på skolen og knytter sig også til et mere etisk plan, hvor man som lærer eller pædagog ofte kan stå i en usikker situation.

Del jer i grupper med af 3-4 studerende. 

En studerende trækker et dilemmakort og læser det op for de andre studerende i gruppen. 

Ta en runde- hvordan vil I håndtere situationen og hvorfor sådan.

Dilemmakort findes her dilemmaspil-kort.pdf

Forslag til litteratur.

  • Pedersen , C. H. . (2012) Hvor normativ må skolen være : Gyldedals pædagogisk håndbog , 2012. på .
  • Lederstil i klasseværelset – innovation og professionalitet.(Christer Stensmo Jimmy Harder)
  • Lauritzen, J. (2010). Hannah Arendt Tænkning, opdragelse og dannelse (1. Udgave udg.). Højbjerg: Forlaget KOHL
  • Pahuus , A. (2009). "Professionel dømmekraft". Gjallerhorn(8), s. 32-43.
  • Pahuus, A. (2003). Hannah Arendts teori om offentlighed og dømmekraft. . SLAGMARK(37 ), s. 63-78.