Gå til hovedindhold

Du er her

Et potpourri af skriveøvelser: Smag som afsæt for skriftsprogsudvikling

Dansk
Mellemtrin
Forfattere:  Cathrine Terkelsen

I disse aktiviteter anvendes en række sansebetonede smagsoplevelser som udgangspunkt for skriveprocesser og tekstproduktion i danskundervisningen.

Med afsæt i konkrete smagsoplevelser skal eleverne udtrykke sig og blive fortrolige med forskellige teksttyper. De skal bl.a. beskrive smagsobjekter, skrive erindringer om et minde, som en konkret smagsoplevelse vækker, skrive anmeldelser på baggrund af en autentisk smagsoplevelser med skolemaden osv.

Smagsoplevelserne inddrages derfor som redskab til kommunikation og erkendelse. Gennem skriveprocesserne får eleverne både mulighed for at blive klogere på sprog og tekster samt på dem selv og deres egen smag.

Aktiviteter i forløbet

Med denne aktivitet lægges der op til, at eleverne skriver beskrivende tekster, hvori de indfanger og beskriver smagen af en frugt. Gennem skriveprocessen og den sanselige smagsoplevelse skal eleverne blive bevidste om, hvordan man kan beskrive genstande med et nuanceret sprogbrug og træne tillægsord i sammenhæng med smag. Efterfølgende skal eleverne bruge deres viden om sanserne til at beskrive andre objekter på skolen.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Fremstilling
Faglige temaer
  • Skriveøvelser
  • Æbler
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Skriv
  • Dansk
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Smag
  • Skriv
  • Fremstilling
  • Skriveøvelser
  • Æbler
Med denne aktivitet lægges der op til, at eleverne skriver haikudigte, der tager afsæt i en konkret smagsoplevelse med et stykke frugt. Den konkrete smagsoplevelse fungerer som sanselig oplevelse, der kan åbne op for et arbejde med at omsætte sanseindtryk til skriftsproglige udtryk, og herigennem give eleverne erfaringer med haikudigtet som en bestemt teksttype.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Fremstilling
  • Fortolkning
Faglige temaer
  • Skriveøvelser
  • Haikudigte
  • Æbler
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Skriv
  • Dansk
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Smag
  • Skriv
  • Fremstilling
  • Fortolkning
  • Skriveøvelser
  • Haikudigte
  • Æbler
Med denne aktivitet lægges der op til, at eleverne skriver erindringer om et minde, som en konkret smagsoplevelse vækker. Smagsoplevelserne inddrages derfor for at give eleverne et indhold at udtrykke sig nuanceret om. Gennem skriveprocessen får eleverne mulighed for at udtrykke sig om de oplevelser, handlinger, følelser, refleksioner og holdninger, der er knyttet til mindet, og som har en særlig betydning for den enkelte elev.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Fremstilling
Faglige temaer
  • Skriveøvelser
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Erindr
  • Skriv
  • Dansk
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Smag
  • Erindr
  • Skriv
  • Fremstilling
  • Skriveøvelser
Med denne aktivitet lægges der op til, at skolens madordning bliver genstand for en autentisk skrivesituation. Smagsoplevelsen med skolemaden fungerer som middel til at åbne op for forskellige positioneringsmuligher og for etableringen af forskellige autentiske skriveformål og modtagere. Gennem skriveaktiviteten skal eleverne derfor få mulighed for at opleve, hvordan man kan bruge anmeldelser som redskab til at give relevante modtagere indblik i skolemaden, og måske i et ønske om bedre/anderledes skolemad.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Fremstilling
  • Fortolkning
Faglige temaer
  • Skriveøvelser
  • Anmeldelser
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Snak
  • Skriv
  • Dansk
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Snak
  • Skriv
  • Fremstilling
  • Fortolkning
  • Skriveøvelser
  • Anmeldelser