Kristendomskundskab
Mellemtrin
Forfattere:
Anne Krogh Aastrup
Gennem et orienteringsløb med konkrete smagsoplevelser skal eleverne tilegne sig viden om madkulturer og ritualer i kristendommen, islam og jødedommen og hvilke roller, smagen (og behaget) får for de forskellige religiøse gruppers kulturelle og sociale forhold.
Eleverne skal anvende deres viden i "Spil om smagen i religionen" til videre refleksion over emnet i forhold til deres egen livsverden og tre værksteder om blindsmagning, minder og nydelse.
Aktiviteter i forløbet
Gennem deltagelse i et orienteringsløb, hvor der bl.a. indgår konkrete smagsoplevelser, skal eleverne tilegne sig viden om madkulturer og specifikke madritualer i de tre abrahamitiske religioner. Den indsamlede viden anvendes videre i aktivitet 2 - "Spil om smagen i religionen".
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
- Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
- Tro
- Madkultur
- Ritual
- Social kontekst
- Jødedom
- Islam
- Kristendom
Aktivitetstyper
- Udforsk
- Bevæg
- Løs
- Lav
- Smag
Gennem spillet "Spil om smagen i religionen" skal eleverne forstå, udtrykke og anvende den viden, de har om madkultur og smag i de tre abrahamitiske religioner. Eleverne skal selv være med til at designe spillet ved at lave spørgsmål til det.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
- Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
- Ritual
- Social kontekst
- Jødedom
- Islam
- Kristendom
Aktivitetstyper
- Spil
- Lav
- Beskriv
- Skriv
- Smag
Gennem blindsmagning skal eleverne vurdere og diskutere aspekter omkring smagens betydning/rolle ud fra de tre abrahamitiske religioners madkultur i forhold til sociale og kulturelle forhold og deres egen livsverden.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
- Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
- Ritual
- Madkultur
- Social kontekst
- Jødedom
- Kristendom
- Islam
Aktivitetstyper
- Snak
- Beskriv
- Skriv
- Smag