Hvilken rolle spiller mad og smag i ritualer, og hvad gør et rituals smag for os personligt og socialt? Dette forløb tager fat i det jødiske påskemåltid seder, den kristne nadver og til slut overgangsritualet i både religiøs og ikke-religiøs kontekst.
Eleverne skal lære, at indtagelse af mad kan bruges i ritualer til at påvirke vores følelser og udvide måltidets betydning med en symbolsk værdi. Eleverne skal arbejde med, hvordan denne symbolværdi kan have mange forskellige betydninger og virkninger på folk. Eleverne får til slut også mulighed for at opfinde og udføre deres eget overgangsritual og pålægge dette en symbolsk betydning.
Aktiviteter i forløbet
- Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
- Ritual
- Tro
- Jødedom
- Seder
- Påske
- Pesach
- Exodus
- Smag
- Snak
- Læs
- Skriv
- Kristendom
- Ritual
- Tro
- Kristendom
- Nadver
- Konfirmation
- Højmesse
- Gudstjeneste
- Jesus
- Smag
- Duft
- Sans
- Snak
- Skriv
- Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
- Ritual
- Tro
- Overgangsritual
- Fase
- Rollespil
- Smag
- Duft
- Sans
- Snak
- Spil