MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Smagen af tomat 2 Den store ketchuptest 3 Den røde frugt 4 Tomatdessert Forfattere: Ditte Jacqueline Rasmussen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Eleverne skal tilberede 5 forskellige retter, der alle har tomaten som hovedingrediens. Dette vil give eleverne viden om tomatens alsidighed samt, hvordan tomaten kan ændre smag og tekstur alt efter, hvilken ret den anvendes i. Men først skal eleverne vide lidt mere om den røde frugt, som de skal arbejde med - nemlig tomaten. Aktivitet1Læs arbejdsarket ”Den røde frugt” højt for eleverne, eller lad dem læse teksten selv i mindre grupper. 2Eleverne skal nu tilberede 5 forskellige retter, hvor tomat indgår som hovedingrediens. Eleverne vælger selv hvilken kombination af tomatsorter, som de ønsker at bruge i opskrifterne. Del eleverne ind i fem grupper og tildel hver gruppe en opskrift. Du finder opskrifterne i de tilhørende arbejdsark. Opskrifterne er: Klassisk tomatsauce, Gazpacho, Soltrørret tomatpesto, Tomatsuppe med chili og Bruschetta med tomat. Se under Foberedelse, hvor der findes en samlet indkøbsliste for alle opskrifterne. 3Lad eleverne præsentere deres ret for hinanden, inden de smager på dem. Lad dem forklare hvilke ingredienser og tilberedningsmetoder de har anvendt til retten. Find inspiration til madlavningsmetoder her 4Lad eleverne udfylde arbejdsarket ”Smageskema”, mens de smager på retterne. Her kan der f.eks. tages udgangspunkt i De 5 grundsmage-plakaten og Teksturkort. Hjælp gerne eleverne med at genkende umamismagen i retterne, ved at lade dem gensmage umamipulveret, inden de kaster sig over retterne. 5Gennemgå spørgsmålene fra Smageskemaet i plenum. Hvordan tilberedte I retten? Hvordan smagte tomaten i retten? (feks. sur, sød, salt, bitter eller umami) Hvilket tilbehør synes I passer til retten og hvorfor? (Tænk f.eks. i grundsmage og teksturer) Var der nogen af retterne, hvor umamismagen var tydelig Hvad har du lært om tomatens alsidighed? ForberedelseForberedelseHvis du ønsker at anvende alle fem opskrifter er der her en samlet indkøbsliste. 2 røde peberfrugter ½ agurk 2-3 flutes 1 glas soltørrede tomater i olie 50 gram pinjekerner 1 løg 12 fed hvidløg 100 gram parmesan 1 potte frisk basilikum 1250 gram friske tomater (gerne forskellige sorter. Tag gerne udgangspunkt i dem, som eleverne allerede har smagt) Du skal desuden bruge: Olivenolie (ca. 3 dl.) Æbleeddike eller almindelig lagereddike (ca. 2 dl.) Sukker (ca. 1 dl.) En hønsekødsbouillon (eller grøntsags bouillon) Salt og peber – efter behov Evt. ekstra flutes, lidt pasta og/eller nogle croutoner, som tilbehør til retterne LæringsmålLæringsmålFra Fælles Mål for Madkundskab - valgfaget, sigtes der mod følgende Færdigheds- og vidensmål, indenfor kompetanceområdet Madlavning: Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag Dette kan f.eks. nedbrydes til følgende læringsmål: Eleven kan sætte ord på egne smagsoplevelser Eleven kan vurdere forskellige tomatretter ud fra smag og tekstur Og følgende elevmål: Jeg kan tilberede en tomatret med tomatsorter, jeg selv har udvalgt Jeg kan vurdere forskellige tomatretters smag og tekstur UddybendeUddybendeDet er ikke sikkert, at alle opskrifterne kommer i spil i denne aktivitet. Det kommer an på størrelsen af holdet, da grupperne gerne skal består af 3-4 elever. Nogle af opskrifterne kan desuden tage længere tid at tilberede end andre – vælg selv hvilke opskrifter du vil anvende i forløbet. Hvis du har et meget øvet hold, kan du med fordel dele eleverne ind i mindre grupper og uddele andre opgaver som fx. at bage hjemmelavet brød/flutes, croutoner, koge/lave hjemmelavet pasta m.m. Man kan med fordel anvende forløbet til at gøre eleverne til eksperter i grundsmagen umami, da tomater og de anvendte retter er fyldt med umami. Umami kan dog for mange af os være svær at genkende. Anvend derfor gerne umamipulveret(glutamat eller det 3. krydderi), når eleverne skal sætte ord på umamismagen i smageskemaet. På den måde kan eleverne bruge den intense umamismag fra pulveret til nemmere at genkende smagen i retterne.