MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Aktiviteter i forløbet 1 Smagen af tomat 2 Den store ketchuptest 3 Den røde frugt 4 Tomatdessert Forfattere: Ditte Jacqueline Rasmussen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Nu skal den store ketchuptest stå. I denne undersøgende aktivitet skal eleverne tilberede deres egen tomatketchup og smage på flere forskellige præfabrikerede ketchupper. Hvilken ketchup smager bedst, den hjemmelavede eller den købte? Og er det mon den med det største indhold af tomat? Lad den store ketchuptest stå! Aktivitet1I denne undersøgende aktivitet skal eleverne smage på deres egen hjemmelavede ketchup og tre prefabrikerede. Den store ketchuptest skal stå – hvilken ketchup smager bedst? 2Lad eleverne tilberede deres egen ketchup i grupper af 2-3 personer. Brug opskriften ”Hjemmelavet Ketchup”. Se under Forberedelse, hvad der kan indkøbes til undervisningen. 3Lad eleverne smage på de præfabrikerede ketchupper og den hjemmelavede. Eleverne kan anvende arbejdsarket ”Den store ketchuptest” til at vurdere de forskellige ketchupper. 4Afsluttende og opsamlende aktivitet. Lad eleverne diskutere smagen af de forskellige typer ketchup i grupperne. Gennemgå følgende spørgsmål i plenum, som afslutning på dagen: Hvilken ketchup smagte bedst og hvorfor? Hvilken ketchup tror I indeholder mest tomat? Tjek de forskellige varedeklarationer. Hvor meget tomat indeholder de forskellige købte ketchupper? Og indeholder de det sammen som den hjemmelavede. Hvis ikke- hvad indeholder de så? Er der enighed om hvilken ketchup, der smagte bedst? Og hvorfor/hvorfor ikke? ForberedelseForberedelse 3 typer af ketchup (vælg f.eks. en økologisk og to med hhv. høj og lav koncentration af tomat i - vælg evt. et af de kendte mærker og en budgetudgave) Evt. et par flutes. Skal bruges til "Den store ketchuptest" Indkøb til opskriften pr. gruppe 250 gram tomater ¼ æble ½ løg 20 gram sukker 1 hvidløg 1-2 spsk. æbleeddike (eller evt. almindeligt eddike) LæringsmålLæringsmålFra Fælles Mål for Madkundskab - valgfaget, sigtes der mod følgende Færdigheds- og vidensmål, indenfor kompetanceområdet Madlavning: Eleven kan vurdere kvalitet af industriel fremstillede fødevarer Eleven har viden om kvalitetskriterier og produktionsforhold. Dette kan f.eks. nedbryde til følgende Læringsmål: Eleven kan vurdere kvalitet af både friske og industrielt fremstillede fødevarer Eleven har viden om tomaters dyrknings- og produktionsforhold. Og følgende elevmål: Jeg kan vurdere kvaliteten af forskellige typer af tomatsorter og typer af ketchup Jeg har viden om dyrkning og produktion af både tomater og ketchup.