MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Smagen af tomat 2 Den store ketchuptest 3 Den røde frugt 4 Tomatdessert Forfattere: Ditte Jacqueline Rasmussen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Umami har den egenskab, at den kan fremhæve sødme i en dessert. Tomater har et naturligt højt indhold af umami, og derfor kan en passende mængde solmodne tomater erstatte helt op til 25% af sukkeret i en dessert! I denne aktivitet skal eleverne arbejde med umamis sukkererstattende egenskaber ved at tilberede deres egen udgave af en trifli med tomat. Aktivitet1Start med at uddele de tomater som eleverne bedste kunne lide med sukker på fra aktivitet 1. I dag skal eleverne eksperimentere med at tilberede en dessert med tomat - nemlig en tomattrifli. En trifli er en traditionel engelsk dessert, som består af knuste markroner, en frugtkompot, vaniljecreme og et lag flødeskum. Den minder en smule om den danske klassiske æblekage, som vi spiser herhjemme. 2Lad eleverne gå sammen i de grupper, som de var i den første undervisningsgang. Eleverne skal nu lave deres egen trifli med tomat og en udvalgt type frugt/bær. Sørg for at alle grupper får forskellige typer af frugt/bær. En enkel gruppe skal tilberede en tomattrifli, der kun indeholder tomater. 3Afsluttende skal eleverne smage på deres triflier For at eleverne også får smagt en anden trifli end deres egen, går 2-3 grupper sammen og smager hinandens trifli. Alle grupper smager desuden på triflien, som kun indeholder tomater. Som opsamling på forløbet kan grupperne arbejde med følgende spørgsmål. Til sidste kan der samles op i plenum: Hvilken en af de tre triflier fungerede bedst? Hvorfor? Tror I, at der er andre frugter/bær, der kan anvendes i en trifli med tomat? Er der andre desserter, hvor I tænker, man kan erstatte noget af sukkeret med tomat på samme måde som I gjorde med jeres trifli? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor tror I, at lige præcis tomaten kan anvendes til at erstatte sukker? ForberedelseForberedelseIndkøbsliste Vær opmærksom på at mængden nedenfor er pr. gruppe (2-3 elever): 50 gram tomater + 500 gram til gruppen, der laver en kompot kun på tomater (køb de tomater, som klassen har valgt smagte bedst med sukker(aktivitet 1) 200 gram frugt/bær (se uddybende afsnit) Ca. 150 gram sukker 10-12 makroner 2 æggeblommer 2½ dl. sødmælk 2½ spsk. sukker 1 dl. piskefløde 1 tsk. vaniljesukker 1½ spsk. majsstivelse LæringsmålLæringsmålFra Fælles Mål for Madkundskab - valgfaget, sigtes der mod følgende Færdigheds- og vidensmål, indenfor kompetanceområdet Madlavning: Eleven kan eksperimentere med ingredienser og metoder Eleven har viden om metoder og ingrediensernes madtekniske egenskaber Dette kan f.eks. nedbryde til følgende Læringsmål: Eleverne kan eksperimentere med tomatens madtekniske egenskab Eleverne har viden om umamis madtekniske egenskab Og følgende Elevmål: Jeg har kendskab til umamis sukkererstattende egenskaber Jeg kan anvende tomatens umami som erstatning for sukker i en dessert UddybendeUddybendeI denne aktivitet skal eleverne undersøge. om man virkelig kan erstatte op til 25% af sukkeret i en dessert ved at tilsætte en passende mængde tomater. Eleverne skal derfor anvende forskellige typer af kompot i deres triflier. En grupper forsøger at lave en kompot udelukkende lavet på tomater. De andre grupper anvender 50 gram flåede tomater sammen med en type af frugt eller bær. Hver gruppe laver derfor forskellige frugt eller bærkompotter, så de kan smage, hvilke der især går godt med tomat, og hvilke der måske går knap så godt. Her er nogle forslag til typer af frugt eller bær som kan anvendes, men det er kun fantasien der sætter grænser: Jordbær Hindbær Rabarber Æble Blåbær Kirsebær Pære