Tværfaglig Kopiark og PDF Hent alt som PDF Indhold med samme tema Måltider (5) Madglæde (8) Aktiviteter i forløbet 1 Bog: Madmodige børn 2 Bog: Smag i alle fag - et undervisningsmaterialer til en temauge for en hel skole 3 Bøger om smag 4 Artikel: Børnemagt i køkkenet giver madglade familier 5 Artikel: Smagen af læring: Smag som en didaktisk tilgang i madkundskab 6 Artikel: Smagens 7 dimensioner 7 Artikel: Det betyder noget for børn, hvordan maden er anrettet på tallerkenen 8 Artikel: Børns smag for det velkendte overtrumfes ikke nødvendigvis af en flot indpakning 9 Artikel: Om Fag med Smag-materialernes didaktik og læringssyn 10 Artikel: Smagsdidaktisk reflektionsteori i faget madkundskab 11 Artikel: Inspiration til smag - om at aktivere elevernes forforståelse 12 Artikel: Elevens virksomhed - med smagen i centrum i madkundskab 13 Artikel: Etik, moral, moralisering: Bæredygtighed i madkundskabsdidaktik 14 Artikel: Educated tastes: En fænomenologisk tilgang til smag 15 Artikel: Kroppens tavse viden om smag - om betydningen af at smage langsomt 16 Praksisfortælling: Scener fra 6. klasse på Madlejr: Dialog, stilladsering og motivation 17 Praksisfortælling: Chokolade i undervisningen: Den der smager noget, lærer noget 18 Video: Smag i madkundskab 19 Forskningsrapport: Rammer for mad og måltider i skolen Forfattere: Mikkel Stovgaard, Mathias Merrild Thorborg, Helle Huss Bjerre, Barbara Vad Andersen, Karen Wistoft Vertikale faneblade Aktivitet Mad og måltider i skolen handler ikke kun om, at maden er sund, men også om, at de fysiske-, organisatoriske-, sociale-, og pædagogiske rammer om måltiderne understøtter, at elever kan spise sundt med andre og nyde deres mad, hvad enten det er madpakker eller skolemad. Trods øget opmærksomhed på skolemad har betydningen af forskellige rammer for mad og måltider i skolen hidtil været uklar. Med denne rapport kortlægges dansk og international forskning på området systematisk. Artikel1Mad og måltider i skolen handler ikke kun om, at maden er sund, men også om, at de fysiske-, organisatoriske-, sociale-, og pædagogiske rammer om måltiderne understøtter, at elever kan spise sundt med andre og nyde deres mad, hvad enten det er madpakker eller skolemad. Trods øget opmærksomhed på skolemad har betydningen af forskellige rammer for mad og måltider i skolen hidtil været uklar. Med denne rapport kortlægges dansk og international forskning på området systematisk. Rapporten konkluderer, at rammerne har stor betydning for elevernes a) fysiske, sociale og mentale sundhed herunder lyst til at spise sundt, b) læringsforudsætninger og c) sociale og faglige trivsel. Samtidig peger forskningskortlægningen på, at interventioner, hvis de skal være effektfulde, bør være multikomponente, indeholde sund, velsmagende og indbydende mad indtaget i mindre spisegrupper samt involvere eleverne i udformningen og styringen af skolemåltidets rammer. Rapporten er udarbejdet på foranledning af Fødevarestyrelsen, som en del af ”Aftale mellem Aarhus Universitet og Fødevareministeriet om udførelse af forskningsbaseret myndighedsbetjening mv. ved Aarhus Universitet, DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, 2016-2019.” Børn får dækket op til halvdelen af deres daglige energiindtag i skolen, hvilket gør skolen til et vigtigt fokusområde. Mad og måltider i skolen handler ikke kun om, at børnene får sund mad. Mad i skolen handler også om, at de normer og fysiske rammer, som er til stede i skolen, understøtter, at børnene kan spise og nyde deres mad, hvad enten det er madpakker eller skolemad. Fødevarestyrelsen er ansvarlig for de ernæringsmæssige anbefalinger til skoler og har begrænset information og vejledning, der omhandler rammerne for skolens mad og måltider. Derfor har styrelsen ønsket et vidensgrundlag for rammerne med dertil knyttede forskningsmæssige anbefalinger til fokusområder eller tiltag. Rapporten sætter således ikke alene fokus på betydningen af elevers adgang til sund, velsmagende og indbydende mad. Forskningskortlægningen viser også, at organisatoriske, fysiske, sociale og pædagogiske rammer for måltider i skolen har stor betydning for elevers fysiske, sociale og mentale sundhed herunder læringsforudsætninger, trivsel og lyst til at spise sundt. Hertil peger forskningskortlægningen på, hvilke forudsætninger, der skal være til stede, hvis en indsats, der involverer udvikling af sundhedsfremmende rammer for måltider i skolen, skal være effektfuld. Rapporten er udarbejdet af postdoc Mikkel Stovgaard, studentermedhjælper Mathias Merrild Thorborg og professor Karen Wistoft fra Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, og videnskabelig assistent Helle Huus Bjerge og postdoc Barbara Vad Andersen fra Institut for Fødevarer. Begge institutter hører under Aarhus Universitet. 2Find hele rapporten her. (Se forsiden nedenfor)