Gå til hovedindhold

Du er her

Om det didaktiske koncept i materialerne

Mere information om koncept og indhold finder du under "Om" inde i selve app'en.

Det at smage er en væsentlig del af den måde, hvorpå vi møder og erkender verden. Og smag og smagsoplevelser er dybt indlejret i vores psykologi og kultur. Læs mere om det at smage her (et lille pop-up-vindue åbner her i appen).

Undervisningsmaterialerne i Fag med smag udforsker på denne baggrund forskellige læringspotentialer ved at lade smag indgå som æstetisk og indholdsmæssigt omdrejningspunkt i en bred vifte af fag. På tværs af materialernes konkrete faglige fundering og forfatternes egne didaktiske udgangspunker indgår smag altså aktivt i elevernes læring.

Det kan enten være, at smagen indgår som et æstetisk element i f.eks. dansk- eller matematikundervisningen, dvs. læring med smag, eller som et konkret læringsmål, altså læring om smag.

Som æstetisk element sigter materialerne mod at afprøve det læringspotentiale, der ligger i samspillet mellem det at smage, det at tilegne sig et fagligt stof og det at være motiveret og have lyst til at lære.

Som læringsmål indgår smagen både som genstand for undervisningen i madkundskab, natur/teknologi og fysik/kemi. Og desuden også i en række kulturfag, hvor smag, fødevarer og madkultur er tæt knyttet til temaer såsom kønsroller, samfund, historie og religion.

Læs mere om det didaktisk koncept inde i app'en under Om.

Smagswiki

Fag med smag er integreret med Smag for Livets smagswiki, som er en database over definitioner og ordforklaringer, som enten direkte eller perifert lægger sig op ad temaet smag. Du kan jo allerede prøve at trykke lige her for at få en forklaring, hvad det at smage egentlig er for noget (fysiologisk såvel som psykologisk aktivitet). Eller klik her for at få en definition på selve smagssansen!