Gå til hovedindhold

Du er her

Læsning af fagtekster - inspiration til didaktiske metoder

Tværfaglig
Forfattere:  Cathrine Terkelsen, Thomas Brahe, Anne Torpegaard Festersen

Hvordan kan du som lærer gribe læsning af fagtekster an med dine elever? Her har du en samling af inspirationsmaterialer, som på hver deres måde sætter den faglige læsning i spil. Materialerne er forskellige og præsenterer som sådan forskellige idéer til, hvordan eleverne og du kan være aktive i faserne før, under og efter læsningen. Målet er, at eleverne får det maksimale faglige udbytte ud af fagteksterne.

Aktiviteter i forløbet

De fagtekster, eleverne skal læse og arbejde med i undervisningen, kan indeholde mange begreber og fagudtryk, der er fremmede og nye for eleverne. Dette ordkort er designet med henblik på at kunne støtte eleverne i arbejdet med at opnå kendskab til nye fagbegreber. Ordkortet kan anvendes på forskellige måder både før, under og efter læsningen af en fagtekst - eller som et værktøj til evaluering.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
Den oplevelsesbaserede læsning tager udgangspunkt i elevernes oplevelse af teksten. Det afgørende er ikke, at de fra starten forstår teksten, men at de undervejs noterer 3-5 ting ned, som de ikke har forstået, eller som de undrer sig over. Herfra styrer du som lærer den videre proces i klassen – og alt dette er der både metodisk inspiration samt færdige elevark til.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
Læsekortet kan anvendes som stillads i alle fag på erhvervsskolerne, når eleverne skal læse en fagtekst. Dette læsekort er tænkt som et værktøj, der kan hjælpe eleverne igennem læsning af fagtekster med et optimalt udbytte. Eleverne bliver hurtigt i stand til at arbejde selvstændigt med fagteksterne, da kortet gerne skulle fungere som en retningsgivende vej gennem læsningen af fagteksten.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig