DanskUdskoling Kopiark og PDF Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Hvad er et ordsprog? 2 Hvad er et metaforisk udtryk? 3 Tegn eller bag en symbolkage 4 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Forventningshorisont. Hvad ender novellen med? 5 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Gå på jagt efter billedsprog 6 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Fem spørgsmål til teksten 7 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Perspektivering Forfattere: Kristine Böhm Nielsen | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne arbejde inden for værket i Bent Hallers novelle ’Lidt har også ret’ . I aktiviteten skal eleverne finde og udfylde tekstens tomme pladser ved selv at formulere og besvare egne undrespørgsmål. Aktivitet1Bed eleverne om at arbejde sammen i grupper á tre til fire elever. 2Eleverne skal finde steder i teksten, der indeholder noget uforståeligt. De formulerer mindst fem spørgsmål til det, som de i teksten finder svært forståeligt. Se, hvordan man kan stille spørgsmål til en tekst under forberedelse. 3Derefter bytter grupperne spørgsmål med en anden gruppe og besvarer deres fem spørgsmål. 4Grupperne fremlægger på skift, hvad de er nået frem til. 5I plenum samles trådene i en fælles diskussion. Læreren leder med åbne og generelle spørgsmål og skriver noter på tavlen om tekstens bogstavelige og overførte betydning. Hvad undrede jer mest i denne historie? -> Ja, det kunne være, at moren blev spist af sine egne børn. Hvad synes I om børnene? Var moren en god mor? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad, tror I, det at spise nogen kan være et symbol på i denne historie? Spiser børn normalt deres egen mor? -> Nej, formentlig ikke. Det ville blive en værre, rodet affære. Men er der andre måder - i overført betydning - som børn kan spise deres forældre på? Eller for den sags skyld: spiser vi som mennesker nogle gange hinanden - hvordan? ForberedelseForberedelseRepetér evt. for eleverne, hvordan der findes forskellige måder at stille spørgsmål til en tekst på; spørgsmål, der går i dybden med teksten, kræver et svar, som ikke bare kan konstateres på linjerne, men skal forklares, ved at eleven tolker på dét, som står mellem linjerne. Dybdegående spørgsmål indledes ofte: Hvorfor…? Hvordan…? Skulle…? Kunne…? Ville…? Hvad nu hvis…? LæringsmålLæringsmålI denne aktivitet skal eleverne arbejde inden for værket i Bent Hallers novelle ’Lidt har også ret’ . I aktiviteten skal eleverne finde og udfylde tekstens tomme pladser ved selv at formulere og besvare egne undrespørgsmål. Fra Fælles Mål for faget Dansk sigtes mod følgende sæt af færdigheds- og vidensmål (7. -9. klasse) fra hhv. kompetenceområdet Fortolkning: Fortolkning (Fase 2): Eleven kan foretage flertydige fortolkninger Eleven har viden om metoder til fortolkning