DanskUdskoling Kopiark og PDF Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Hvad er et ordsprog? 2 Hvad er et metaforisk udtryk? 3 Tegn eller bag en symbolkage 4 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Forventningshorisont. Hvad ender novellen med? 5 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Gå på jagt efter billedsprog 6 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Fem spørgsmål til teksten 7 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Perspektivering Forfattere: Kristine Böhm Nielsen | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne arbejde sig ind i Bent Hallers novelle ’Lidt har også ret’. Den første del af novellen læses op, og herefter skal eleverne reflektere over, hvordan moren og børnene vil 'klare skærene' til slut. Dette vil give eleverne en begyndende fornemmelse for temaet i fortællingen, som omhandler forældre-barn-relationen. Aktivitet1Læs op af ”Lidt har også ret” indtil s. 17 midt (lige før genreskiftet). 2Spørg eleverne, hvad de tror, historien ender med, og lad dem drøfte deres forudsigelser to og to. 3Læs resten af historien, hvor eleverne får afsløret, at flæskestegen i virkeligheden er morens ben. 4Spørg eleverne, hvordan de oplevede slutningen. Hvad skete der lige her? Havde I regnet med denne slutning? Hvorfor/hvor ikke? Hvad betød det for jeres oplevelse af novellen, at den pludselig skiftede genre? Hvorfor skifter forfatteren mon genre? -> Ja, det er et greb, forfatteren bruger for at skærpe læserens interesse. Så vågner man op: ”Hov, hvad sker?” ForberedelseForberedelseHusk at låne eller kopiere novellen ’Lidt har også ret’, så alle elever har adgang til et eksemplar. Novellen kan findes i antologien ’Til hjertet flyver” af Bent Haller (2006). LæringsmålLæringsmålI denne aktivitet skal eleverne arbejde sig ind i Bent Hallers novelle ’Lidt har også ret’. Den første del af novellen læses op, og herefter skal eleverne reflektere over, hvordan moren og børnene vil 'klare skærene' til slut. Dette vil give eleverne en begyndende fornemmelse for temaet i fortællingen, som omhandler forældre-barn-relationen. Fra Fælles Mål for faget Dansk sigtes mod følgende sæt af færdigheds- og vidensmål (7. -9. klasse) fra hhv. kompetenceområdet Fortolkning: Oplevelse og indlevelse (Fase 3): Eleven kan reflekteret indleve sig i tekstens univers som grundlag for fortolkning Eleven har viden om fortolkningsorienterede læsestrategier.