DanskUdskoling Kopiark og PDF Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Hvad er et ordsprog? 2 Hvad er et metaforisk udtryk? 3 Tegn eller bag en symbolkage 4 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Forventningshorisont. Hvad ender novellen med? 5 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Gå på jagt efter billedsprog 6 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Fem spørgsmål til teksten 7 Overordnet litteraturpædagogisk inspiration - Perspektivering Forfattere: Kristine Böhm Nielsen Vertikale faneblade Aktivitet Denne aktivitet har til formål at forankre elevernes fortolkning af Bent Hallers novelle ’Lidt har også ret' og føre dem ud af værket. Eleverne skal i aktiviteten tage stilling til tekstens problemstilling og forklare, hvordan fortællingen kunne være endt anderledes. Eleverne skal ligeledes perspektivere tekstens tema til deres eget liv og forklare hvordan deres relation er til deres mødre sammenlignet med børnene i fortællingen. Aktivitet1Stil eleverne overføringsspørgsmål, som knytter fortolkningen af novellen til elevernes egen viden om verden. Hvad, synes I, hensholdsvis børnene og moren skulle have gjort, for at slutningen var blevet lykkelig? Hvordan er jeres mor sammenlignet med moren i fortællingen? Hvad, tror I, Bent Haller vil sige med denne novelle? Kender I andre historier, hvor kannibalisme også er et tema? (Fx Hans og Grete, Den lille Rødhætte) -> På hvilke punkter minder de om eller adskiller de sig fra denne novelle? LæringsmålLæringsmålDenne aktivitet har til formål at forankre elevernes fortolkning af Bent Hallers novelle ’Lidt har også ret' og føre dem ud af værket. Eleverne skal i aktiviteten tage stilling til tekstens problemstilling og forklare, hvordan fortællingen kunne være endt anderledes. Eleverne skal ligeledes perspektivere tekstens tema til deres eget liv og forklare hvordan deres relation er til deres mødre sammenlignet med børnene i fortællingen. Fra Fælles Mål for faget Dansk sigtes mod følgende sæt af færdigheds- og vidensmål (7. -9. klasse) fra hhv. kompetenceområdet Fortolkning: Perspektivering (Fase 1): Eleven kan sætte teksten i relation til aktuelle problemstillinger Eleven har viden om metoder til at sætte tekster i relation til aktuelle problemstillinger