MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Grøntsager (9) Bæredygtighed (10) Smagsoplevelser (47) Tekstur (31) Umami (13) Aktiviteter i forløbet 1 Introduktion - Hvilke dele af planten, spiser vi? 2 Når grøntsager skifter smag 3 Grøntsagsburger med paneret selleri og remouladesovs 4 Smagsgivere til klassens egen Smagshylde 5 Den grønne pose 6 Grøn buffet 7 Vi løser grønne problemstillinger i vores eget smagsprojekt 8 Til prøve i grønt - Inspiration til prøveoplæg! Forfattere: Majbritt Pless, Cathrine Terkelsen, Ole G. Mouritsen, Klavs Styrbæk | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne opleve, hvordan man kan imødekomme nogle af de smagsmæssige udfordringer, der kan være forbundet med at spise grønt. Eleverne skal lave klassens helt egen ‘Smagshylde’. De skal herunder selv tilberede forskellige smagsgivere (f.eks. ristet knas, gastrik og hoisin), som kan tages i brug, når man laver mad med grønt. Der vil være fokus på umami, aromaer og teksturer. Aktivitet1Eleverne finder/tilbereder i denne aktivitet smagsgivere til klassens helt egen og personlige Smagshylde. Nedenfor kan I læse mere om, hvad en smagshylde er, og hvad man kan bruge den til fremadrettet i madkundskabsundervisningen. I skal bruge jeres Smagshylde i de efterfølgende aktiviteter i forløbet, men her er forløbet tilrettelagt således, så I kan tage udgangspunkt i jeres klasses personlige hylde. Derfor er det ikke en forudsætning, at I har alle ingredienserne på jeres hylde. I aktivitet 6 skal I eksempelvis tilberede en grøn buffet, og her kan I vælge retter til jeres buffet blandt 10 forskellige opskrifter. På listen over ingredienser nedenfor kan I se, hvilke opskrifter, ingredienserne fra hylden indgår i. Hvad er en Smagshylde? En Smagshylde er en hylde, der indeholder en masse forskellige sager/produkter, som man kan anvende til at løfte smagsoplevelsen af en ret. Sagerne på en smagshylde (der også kan omfatte køleskabet) er ingredienser, der ofte har lang holdbarhed, så de kan opbevares på hylden i lang tid og kan anvendes, når man vil løfte smagsoplevelsen af en grøn ret. Elementerne på Smagshylden er ikke kun anvendelige som smags- og aromagivere. Flere af elementerne kan også anvendes til at skabe teksturkontraster i en ret, fx ved at tilføre forskellige former for knas til en ret, fx ristede frø og kerner, crumble eller syltede grøntsager. En Smagshylde indeholder en masse forskellige sager, der kan hjælpe til med at løfte smagsoplevelsen af en ret. Hvor skal smagshylden være? Det vil være fordelagtigt at indrette en selvstændig hylde til formålet i et skab i faglokalet eller en rigtig hylde ude i faglokalet. Sæt gerne et flot skilt på. Når først Smagshylden er etableret, kan den bringes i anvendelse i den fremadrettede madkundskabsundervisning med løbende opfyldning. Hvilke smagsgivere kan der være på Smagshylden? På Smagshylden skal der være en række smagsgivere, som kan tages i anvendelse i forbindelse med madlavning. Nedenfor har vi oplistet forslag til indhold på jeres Smagshylde. Men det er kun jeres fantasi, der sætter grænsen. I skal anvende nogle af dem i Aktivitet 5 og Aktivitet 6, men I kan også sagtens tilføje andre smagsgivere end dem, der nævnes herunder - og I behøver heller ikke at indkøbe/tilberede samtlige smagsgivere fra listen. I har helt sikkert allerede mange af disse smagsgivere i køkkenet i forvejen? Start med at identificere disse og find dem frem til Smagshylden. Hvad kendetegner de forskellige smagsgivere på hylden? Her finder I et leksikon over en række ingredienser, som I kan have på jeres Smagshylde. I kan også lave jeres helt eget leksikon, der passer til jeres Smagshylde. Opskrifter til smagsgivere: Adskillige af smagsgiverne kan indkøbes i diverse supermarkeder, men her finder I opskrifter, som I selv kan tilberede. Forslag til smagsgivere, som I kan finde frem/tilberede til jeres egen Smagshylde: Ansjoser Kan bl.a. bruges til retten Rødder med sovs i næste aktivitet. Chili Kan bl.a. bruges til retterne Agurk med spicy sauce, Chili-vandmelon Frugteddikemarinade (se opskrift) Gastrik (se opskrift) Goma-shio (se opskrift) Kan bl.a. bruges til retten Agurk med spicy sauce Gærflager Kan bl.a. bruges til retterne Sellerisalat, Rødder med sovs Hoisin-sauce (se opskrift eller køb) Kan bl.a. bruges til retten Spids kål med pep Honning Hvidløg Ingefær, syltet og frisk Kapers Miso Kan bl.a. bruges til retterne Flammende kartoffelmos, Broccolibuketter med miso-majo Olivenolie Panko Kan bl.a. bruges til retten Spids kål med pep Peber Ponzu Kan bl.a. bruges til retterne Lækre linser, Chili-vandmelon, Agurk med spicy sauce Ristet knas (se opskrifter) Risvinseddike Kan bl.a. bruges til retten Lækre linser, Chili-vandmelon, Salt Sennep, evt. dijon Sesamfrø Kan bl.a. bruges til retten Agurk med spicy sauce Sesamolie Sojasauce Kan bl.a. bruges til retterne Agurk med spicy sauce, Flammende kartoffelmos Sukker Syltet agurk Syltet ingefær (se opskrift) Kan bl.a. bruges til retten Agurk med spicy sauce Tahin Kan bl.a. bruges til retten Agurk med spicy sauce Vineddike, balsamico Za'atar (se opskrift) Kan bl.a. bruges til retterne Za'atar! Couscous og kål Æbleeddike Smagsneutral olie 2Hvordan kan Smagshylden bidrage med smag, aroma og tekstur? I har nu lavet jeres helt egen Smagshylde. Smag på de forskellige ingredienser, så I ved, hvordan de smager, og hvad de kan bidrage med, når I senere skal kunne bruge dem i madlavning. Klik her for at komme til Aktivitet 5, hvor eleverne skal undersøge, hvordan smagsgiverne på jeres Smagshylde kan være med til at ændre smagsoplevelsen af forskellige grøntsager. LæringsmålLæringsmålLæringsmål Du kan lave en smagshylde i samarbejde med din klasse Du kan tilberede forskellige smags- og teksturgivere til klassens egen Smagshylde Fælles Mål: Forløbet Grønt kan særligt understøtte arbejdet med følgende færdigheds- og vidensområder fra Fælles Mål efter 7./8. klassetrin (madkundskab som valgfag): Kompetenceområdet Mad og sundhed: Sund mad til målgrupper, Kommunikation og samfund Kompetenceområdet Fødevarebevidsthed: Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse, Bæredygtighed, Fødevareproduktion og madprojekt Kompetenceområdet Madlavning: Mål og struktur, Madtekniske egenskaber og håndværk, Eksperimenterende madlavning