MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Tilsætningsstoffer (7) Aktiviteter i forløbet 1 Hvad ved vi om tilsætningsstoffer? Og hvad ved vores familie? 2 Myter om tilsætningsstoffer 3 På jagt i varedeklarationerne 4 Find e-nummeret! Forfattere: Charlotte Vinther Schmidt | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet vil eleverne opnå viden om varedeklarationer, og erfare hvordan man undersøger en fødevare for indhold af tilsætningsstoffer samt tyder det øvrige indhold af informationer på fødevarens indpakning. Aktivitet1Eleverne har på forhånd læst/orienteret sig i uddrag fra Skoleavisen (udgivet af Turbineforlaget og Metro Express i samarbejde med dansk varefakta nævn). I finder avisen online ved at søge på "Skoleavisen: Bliv din egen maddetektiv. Nr. 20. MetroWpress og Turbine Forlaget" eller benyt linket her: https://madkundskabsforum.dk/~/media/madkundskabsforum/om-foedevarer/avisen--bliv-din-egen-maddetektiv Læseguide: Eleverne skal særligt læse informationen på siderne 4 og 10, hvor de kan opnå viden om, hvordan man læser en varedeklaration, og hvad tilsætningsstoffer er. Oplist gerne følgende fokuspunkter for elevernes læsning: Hvad er en varedeklaration? Hvordan læser man en varedeklaration? Hvad kan man finde informationer om på en varedeklaration? Hvad er tilsætningsstoffer? Hvordan ser oplysninger om tilsætningsstoffer ud på varen? Forud for undervisningen skal der købes 8-10 fødevarer, som eleverne kan arbejde med. Se forslag til fødevarer under forberedelse. 2Plenum: Klassen inddeles i grupper på 3 elever. De introduceres til maddetektiv-øvelsen: Læreren lader hver gruppe vælge én fødevare at arbejde med (indkøbes af underviseren på forhånd – der kan med fordel tages udgangspunkt i de fødevarer, som allerede er tilgængelige i madkundskabslokalet). Eleverne kan tage udgangspunkt i spørgsmålene på arket, når de undersøger fødevaren. 3Eleverne skal i grupper finde frem til de tre mest interessante opdagelser/informationer om deres fødevare, som de skal forberede sig på at kunne præsentere for klassen. Hver elev skal præsentere ét af fundene. 4Plenum. Grupperne præsenterer deres fund. Når hver gruppe har præsenteret deres fund, smager de øvrige elever på den vare, som præsenteres. Eleverne opfordres til at undersøge fødevaren med alle sanser og foretage en vurdering af følgende spørgsmål: Kan tilsætningsstofferne som fremgår af ingredienslisten smages, ses, høres, føles eller lugtes? Hvorfor, hvorfor ikke? Har tilsætningsstofferne indflydelse på en eller flere af de følgende elementer: smag, duft, tekstur? Påvirker det jeres smagsoplevelse og jeres holdning til varen, at I kender til varens ingredienser? Begrund. 5Individuelt/i plenum: Reflektér over følgende: Har opgaven sat nogle tanker i gang i forhold til, hvordan I vil forholde jer til fødevarevalg fremadrettet? Har I lært nogle nye begreber at kende, som skal tilføjes til begrebslisten? (præsenteret i forløbets første aktivitet) 6Gå videre til aktivitet 4: Find e-nummeret! ForberedelseForberedelse Læs og print elevarket Indkøb 8-10 forskellige forarbejdede fødevarer (her i blandt et par light produkter) fra forskellige fødevarekategorier (morgenmadsprodukter, slik, pålæg, osv.), så der vil være forskellige produktkarakteristika at identificere på tværs af grupperne. Sørg for at købe ”sammensatte” fødevarer, så der er en spændende varedeklaration og ingrediensliste at kigge på! Køb f.eks. ”Kellogg’s All Bran Red Berries” i stedet for havregryn, vegansk plantepålæg i stedet for fersk røget laks, marmelade i stedet for honning. Inkludér gerne fødevarer med mærkninger på (ø-mærket, Fair Trade mærket, nøglehulsmærket) og/eller anprisninger (dansk produceret, højt fiberindhold, højt proteinindhold, ingen tilsat sukker), så der er noget for eleverne at identificere jævnfør spørgsmålene i elevarket. Køb fødevarer, der kan smages på (og derfor ikke kræver tilberedning). LæringsmålLæringsmålI dette undervisningsforløb sigtes mod følgende læringsmål: At du opnår kendskab til tilsætningsstoffer At du kan redegøre for almindelige grupper af tilsætningsstoffer At du opnår viden om tilsætningsstoffer, deres oprindelse samt anvendelse At du opnår viden om, hvor man kan finde information om tilsætningsstoffer og være kildekritisk overfor den afsender og information, der er tilgængelig på internettet. Du kan forklare, hvordan man undersøger en fødevare for indhold af tilsætningsstoffer samt tyder det øvrige indhold af informationer på fødevarens indpakning At du mundtlig og skriftligt kan formidle din viden om forskellige grupper af tilsætningsstoffer, deres anvendelse i fødevareindustrien og anvende denne viden til at træffe reflekterede, kritiske og begrundede madvalg. Fra Fælles Mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål (2019): Madkundskab 4.-7. klassetrin: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed - Madvaredeklarationer og fødevaremærkninger (obligatorisk): Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevaremærkninger (vejledende) Eleven har viden om fagord og begreber og maddeklarationers og mærkningsordningers formål og struktur (vejledende) Eleven kan vurdere næringsindhold og tilsætningsstoffer, herunder med digitale værktøjer (vejledende) Eleven har viden om næringsdeklarationer og tilsætningsstoffer (vejledende) Madkundskab – valgfag 7.-9. klasse: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed - Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse (obligatorisk): Eleven kan vurdere kvalitet af industrielt fremstillede fødevarer Eleven har viden om kvalitetskriterier og produktionsforhold Fra kompetenceområdet Mad og sundhed – kommunikation og samfund (obligatorisk): Eleven kan analysere interessebåret mad- og sundhedskommunikation Eleven har viden om digitale virkemidler i kommunikation om mad og sundhed