Dansk
Kemi
1. g
2. g
3. g
Forfattere:
Casper Thrane, Lone Berg
Her forefindes den komplette samling af danskmaterialer til forløbet "Smagen af frugt og grønt – Smagsbegrebet analyseret og formidlet".
Tip! Til inspiration kan du her læse, hvordan 2y arbejdede med smag i danskundervisningen.
Aktiviteter i forløbet
Modul 1 er et fællesmodul for både dansk og kemi, hvor der introduceres til emnet "smag" i en dansk- og kemifaglig kontekst.
Fag
Dansk, Kemi
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- Smagsreceptorer
- Smagens psykologi
- De fem grundsmage
Aktivitetstyper
- -
Der samles op på Wistoft-artiklen fra modul 1, ligesom eleverne har læst en række nye tekster om smag med basis i fiktion og naturvidenskab. Øvelser i relation til disse vil udgøre omdrejningspunktet i undervisningen.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- Genrer
Aktivitetstyper
- Læs
- Fortolk
- Sans
Der arbejdes med teksten "Skriftlig eksamen i dansk" samt to øvrige tekster omhandlende smag - disse to tekster arbejdes der tekstanalystisk med, ligesom der indgår en aktiv skriveøvelse.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- Essay
- Artikel
- Genrer
- Skriveøvelser
- Litterær analyse
Aktivitetstyper
- Læs
- Skriv
- Snak
Der arbejdes med karakteristik af den reflekterende artikel som genre, analyse og fortolkning af Knausgård-essay ”Sukker”.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- Essay
- Artikel
- Genrer
- Skriveøvelser
Aktivitetstyper
- Skriv
- Fortolk
Smag tværfagligt betragtet ud fra kemi-artikel og danskfaglig teori om smag og betydning.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- Artikel
Aktivitetstyper
- Læs
En skrivetime! Skriftlighed, refleksion, skriftlighed og refleksion…
Fag
Dansk
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- Artikel
Aktivitetstyper
- Se
- Læs
Inddragelse af sekundærlitteratur samt smag og diskurs.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- Artikel
- Skriveøvelser
Aktivitetstyper
- Læs
- Skriv
Oplæsning, diskussion, sprog og smag.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- De fem grundsmage
- Artikel
Aktivitetstyper
- Læs
- Skriv
Denne aktivitet afslutter hele forløbet og har omdrejningspunkt i begrebet konvivialitet. Konvivialitet vil sige en medleven i måltidet - dvs. det engagement, som ikke blot handler om at spise maden, men også skabe en kontekst og en indleven. Gruppevis laver/medbringer eleverne en ret til 3-4 personer. Denne indgår i fællesspisning, og programmet står derudover på gruppefremlæggelser, digtoplæsning m.v.
Fag
Dansk, Kemi
Kompetenceområder
- -
Faglige temaer
- -
Aktivitetstyper
- -