Dansk1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema De fem grundsmage (33) Artikel (6) Aktiviteter i forløbet 1 Fællesmodul - dansk og kemi 2 Smagsbegrebet analyseret 3 Smag og genreformidling 4 Smag og den reflekterende artikel som genre 5 Smag, æstetik og tværfaglighed 6 Den reflekterende artikels midte 7 Den reflekterende artikels midte - sekundærlitteratur og diskurs 8 Oplæsning, refleksion og skrivning 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Casper Thrane | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Oplæsning, diskussion, sprog og smag. Aktivitet1Eleverne har som lektie hjemme bl.a. arbejdet videre på den reflekterende artikel. Se flere detaljer under forberedelse. 2Optakt: Grundsmagene repeteret ud fra Smag for Livets hjemmeside (15 min) Noter: Tre af de seks videoer vises som repetition: ”Sødt”, ”Bittert” og ”Stærk”: http://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsfilm-oplev-grundsmagene-og-det-stærke Den sidste video vises som alternativ til grundsmagene, da stærk ikke er en grundsmag, men en følelse. Eleverne opfordres til, at medtænke alle grundsmagene i deres reflekterende artikler, selvom de måske kun har fokus på en eller to. Det er jo smag som begreb og smagsoplevelsen, de skal skrive om. Påmindelse om hjemmesidens mange artikler som godt læsestof til den reflekterende artikel: http://www.smagforlivet.dk/content/fakta-om-smag 3Pararbejde med oplæsning og diskussion af hjemmearbejde (30 min) Download opgaveark for øvelse 1 her. Noter: Læs dit artikelafsnit højt for din makker, og forklar efterfølgende dine indholds- og formmæssige valg. Læs herefter afsnittet højt endnu en gang, mens makkeren overvejer styrker og muligheder for forbedringer. Diskutér afslutningsvis afsnittets styrker og muligheder for forbedringer. Notér jeres vigtigste pointer. Gentag proceduren for den anden parts tekst. 4Klasseopsamling på gruppearbejde med oplæsning af udvalgte artikelafsnit (25 min) Noter: Begrundelse for valg af form og indhold – Den reflekterende artikel som genre. Oplæsning af afsnit. Klassediskussion af tekstens form og indhold: Gode pointer og muligheder for forbedringer. 5Øvelse: Smagen af æble X 2 - denotation og konnotation (20 min) Download øvelsesark 2 her. 6Lektieoptakt til afsluttende modul – Konvivialitet Noter: Lav en ret til 3-4 personer, som involverer frugt og/eller grønt. Din ret må gerne rumme en særlig (smags)betydning for dig. Du skal ganske kort kunne præsentere (smagen af) din ret i næste time. ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Brug hjemme 30 min. på at skrive et afsnit færdigt til din reflekterende artikel. Afsnittet skal repræsentere én af din artikels vinkler på smag (eller indledning). Du må gerne skrive videre på ét af de afsnit, som du har skrevet på tidligere i forløbet; jf. modul 3, 4 og 7, hvor vi arbejdede med henholdsvis indledning, konkretion/abstraktion og inddragelse af sekundærlitteratur. Du skal kunne begrunde indholdet og formen af dit afsnit i timen. Afsnittet skal desuden kunne læses op. Evt: Ekspertgruppe om Susanne Højlunds "Smag". Enten lærer eller elever: Husk ét stk. æble til hver elev.