”Smag for naturen” strækker sig over to dage – optimalt i maj/juni. De første fem aktiviteter retter sig mod undervisning i natur/teknologi og madkundskab og alt efter toning også biologi. Den sidste aktivitet kan med fordel laves tværfagligt med dansk og evt. billedkunst, da eleverne skal producere en planche eller novelle. Eleverne skal opdage, at den vilde natur er fyldt med spiselige ting. Helt almindelige planter, som de kender – måske endda som ukrudt – kan spises og bruges i forskellige retter, fx suppe, brød og burgere. Og smådyr kan endda også spises! Det kan overvejes at lade eleverne arbejde med de fem grundsmage forud for dette forløb, da det vil give dem et bedre afsæt til at kunne vurdere smagsforhold ved de forskellige råvarer, som de kommer til at arbejde med i dette forløb. Til inspiration kan du her læse, hvordan en 5. klasse har arbejdet med forløbet.
Aktiviteter i forløbet
- Fødevarebevidsthed
- Måltid og madkultur
- Erindringer
- Vilde planter
- Snak
- Erindr
- Måltid og madkultur
- Madlavning
- Vilde planter
- Udforsk
- Tilbered
- Smag
- Snak
- Fødevarebevidsthed
- Vilde planter
- Udforsk
- Læs
- Måltid og madkultur
- Madlavning
- Vilde planter
- Lav
- Tilbered
- Smag
- Madlavning
- Smagslege
- Vilde planter
- Lugtesansen
- Leg
- Duft
- Sans
- Fremstilling
- Kommunikation
- Måltid og madkultur
- Medieproduktion
- Skriveøvelser
- Skriv
- Lav
- Fremlæg