Tværfaglig Kopiark og PDF Hent alt som PDF Indhold med samme tema Madglæde (8) Smagsoplevelser (47) Smag med alle sanser (18) Aktiviteter i forløbet 1 Video: På sanketur i skoven, byen eller på stranden 2 Praksisfortælling: Vilde løg og havbænkebidere: 5.a smager på vild natur 3 Artikel: Skolehaven - et frirum fuldt af læring 4 Praksisfortælling: Fra muld til guld: Potentialet i en skolehave 5 Praksisfortælling: Vintermad i udekøkkenet med 6.D 6 Praksisfortælling: Smag for æbler: 5.a i plantagen 7 Praksisfortælling: Blandt hestebønner og bolsjebeder: 6.d har Madkundskab i marken 8 Praksisfortælling: Hakkebøffer og havmad: En dag med alle sanser for unge 9 Praksisfortælling: Det’ vildt - fra mord til bord: 6.D. spiser dåvildt 10 Praksisfortælling: Smag for foråret - et udendørs læringsforløb for 4. klasser 11 Artikel: Insekter og tang - fremtidens fødevarer 12 Praksisfortælling: Insekter som fremtidens mad - skal de smages eller gemmes? 13 Praksisfortælling: Chili con fårekylling og melormeknækbrød: Klimavenligt køkken med insekter 14 Undervisningsforløb for 5. klasse, Madkundskab og Natur/teknologi: Grisen og Smagen 15 Undervisningsforløb: Det er vildt at smage! Forfattere: Lise Brunk, Eva Rymann Vertikale faneblade Aktivitet Hvordan kan viden, smagsoplevelser og test af forskellige tilberedninger inspirere unge i et uddannelsesforløb? Smagsambassadør Lise Brunk har tilrettelagt en række workshops for et hold unge fra Byhøjskolen i København. Artikel1Hvilken slags kød eller plantefars skal man bruge til at lave den perfekte hakkebøf? Hvad betyder vakuumpakning eller "pakket i beskyttende atmosfære" (MAP) for kødets smag? Hvordan smager og bruges tang og blæksprutter i maden, og hvad kan vi hver især bedst lide? Det var nogle af de spørgsmål, som smagsambassadør Lise Brunk lod et hold unge fra Byhøjskolen i København finde svar på i en række workshops med madglæde, sanser og muligheder i fokus. Her beskriver hun tankerne bag: Workshoppene rettede de unges fokus på smag og maddannelse. Maden skulle være nem, men samtidig ny, og vise alternativer til fastfood. De unge skulle få kendskab til forskellige råvarers virke og funktion, også neurogastronomisk og gastrofysisk. Det skulle medvirke til, at de lærte at tænke om mad på nye måder. Historien omkring forskellige råvarer skulle skabe indsigt, madglæde og nysgerrighed efter at prøve nye ting, samt at sætte pris på de enkelte råvarer. F.eks. kunne de unge reflektere over, at der ikke behøver at være et hovedelement i en ret, men at hver råvare er vigtig, og at de hver især komplementerer hinanden. Målgruppe, kontekst og baggrund: 10. klasse fra Byhøjskolen Målgruppen var omkring 25 unge i 10. klasse på Byhøjskolen i København. Det er unge, som normalt ikke får mulighed for at deltage i denne type workshop eller selv opsøger dem. Byhøjskolen lægger bl.a. stor vægt på kreativitet og fungerer som et sted, hvor de unge kan få lov at prøve sig selv af på en ny måde. Workshoppens perspektiv handlede både om, at de unge kunne finde sig selv og lære at samarbejde. Om Byhøjskolen i København: Byhøjskolen er en musisk-kreativ skole for 15-21-årige, der ønsker et 10. skoleår som heldagstilbud. Målgruppen er unge, der har brug for ekstra tid og støtte i uddannelses- og vejledningsprocessen, og behov for et socialt netværk kombineret med solid voksenkontakt. Formålet: Inspiration til hverdag og uddannelsesvalg Vi ville give de unge denne oplevelse og lærdom samt inspiration til, hvordan man både kan anvende fødevarer og smage. Vi ville også introducere dem for, at gastronomien handler om meget mere end blot at lave mad – hvilket kan være relevant, når de unge skal vælge en kommende uddannelse. De skulle se det kreative i, hvordan man kan sammensætte fødevarer, hvordan kemien og gastronomien er områder, som er banebrydende, og ikke mindst lære, at smag handler om mere end de fem grundsmage. Det handler også om, hvordan man kan erstatte nogle fødevarer med andre, at en hakkebøf ikke behøver være lavet af oksekød, og at smage sig frem til forskellen. Der var derfor fokus på både smag, sanser, maddannelse og individuelle præferencer, samt hvordan man kan bruge netop dette i en fremtidig kontekst, for herigennem at inspirere dem til at inddrage det i deres hverdag og gøre dem bedre i stand til at forstå og formidle mad, smag og sanser og deres virke tilsammen. Workshops for alle sanser De forskellige workshops tog udgangspunkt i, at de unge kom omkring alle sanser og smage. De lærte at vurdere en ret og at tale om vurderingen. Se programmet over workshops på pdf'en, der er vedhæftet denne side. Tak Alle fotos i denne artikel er taget af Annika Lion Kristensen for Smag for Livet Se billeder fra dagen her: Blækspruttesmagning Hakkebøfferne tilberedes... ...Og de smager godt!