MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Smagsoplevelser (47) Madkultur (14) Geografiske specialiteter (23) Aktiviteter i forløbet 1 Kapitel 1: Ris 2 Kapitel 2: Biltong - Sydafrikas tørre guld 3 Kapitel 3: Autenticitet 4 Kapitel 4: Kolonisering 5 Kapitel 5: Nødhjælp fra Afrika Forfattere: Jeppe Vestergaard Jensen, Lotte Knakkergaard Nielsen | Redaktør: Cathrine Terkelsen, Elle Lüchau Info: Tak til Susanne Højlund for faglig sparring i udviklingen af materialet. Vertikale faneblade Aktivitet Ris er en vigtig fødekilde i Afrika. Men risen har også en særlig historie i Afrika, og den er forbundet med en række traditionelle, smagfulde retter. Følg journalisten Jeppe Vestergaard Jensens smagsrejse rundt i Afrika. I kapitel 1 kommer I bl.a. med på lokale restauranter og møder traditionelle risretter. Gennem læsning og forskellige opgaver får eleverne kendskab til ris og forskellige risretter. De skal desuden udarbejder idéer til en ny risret og selv tilberede de afrikanske risretter. Aktivitet1Inden læsningen af kapitel 1: Læs først introduktionsteksten til forløbet 'aFRIKADELLEN - får smag for Afrika' med eleverne. 2Inddel eleverne i grupper, og uddel arbejdssarket. Herpå finder I en række arbejdsspørgsmål, der kan drøftes i grupperne for at aktiviere elevernes forforståelse forud for læsningen af kapitel 1. Samt en video. 3Under læsningen af kapitel 1: Uddel kapitel 1: Ris til eleverne. Eleverne kan enten læse kapitlet individuelt, i grupperne eller I kan læse det i fællesskab. Til kapitlet knytter der sig en billedserie, som kan understøtte læsningen af kapitel 1 enten før, under eller efter læsningen. Billedserien kan supplere læsningen, eller den kan stå alene. 4Efter læsningen af kapitel 1: Efter læsningen kan eleverne arbejde med opgave 4 og 5 beskrevet på det uddelte arbejdsark. Opgaverne har fokus på ris, risens anvendelsesmuligheder, forskellige risretter og på at eleverne udarbejder idéer til en ny risret inspireret af læsningen af kapitel 1. 5De øvrige omtalte opskrifter på afrikanske retter med ris (bl.a. Jollof-ris, Chicken Yassa, Mafé og Waakye) kan I finde lige her. 6Tag med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen videre på smagsrejse i Afrika i Kapitel 2. LæringsmålLæringsmålGennem denne serie af i alt fem kapitler med tilhørende opgaver, vil eleverne komme til at beskæftige sig med afrikansk mad og madkulturer. De vil bl.a. kunne blive klogere på råvarer, smage og teknikker, som anvendes i forskellige afrikanske retter. I forløbet vil eleverne både skulle læse, skrive, diskuttere, undersøge, tilberede forskellige retter ud fra opskrifter, eksemperimentere og selv udvikle retter. Herunder ses en række af de begreber og faglige temaer, som eleverne skal beskæftige sig med i forløbet: Ris og risens anvendelsesmuligheder i madlavning Tørring som konserveringsmetode Smag, tekstur og aroma Værdier og traditioner forbundet med mad og måltider Autencitet og autentiske smags- og måltidsoplevelser Eksperimenter med smag, madlavningsteknikker og måltidsoplevelser Forventninger til smag og smagsoplevelser Afrikanske mad- og måltidskulturer Afrikanske madtraditioner og værdier Traditionelle afrikanske retter (bl.a. biltong, jollof-ris, waakye m.fl.) Kolonisering og koloniers indflydelse på madkultur Eksperimenterende madlavning Skabelsen af nye smagoplevelser og kreative retter. Forløbet kan understøtte arbejdet med faglige mål i faget Madkundskab, og der sigtes mod i hvert fald følgende færdigeheds - og vidensområder fra Fælles mål for madkundskab: Madkundskab (4.-7. kl.) Måltidskultur: Eleven kan analysere måltider fra forskellige kulturer Eleven har viden om mad- og måltidskulturer Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer Madens æstetik: Eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser Eleven har viden om sanselighed Eleven kan vurdere mads æstetiske indtryk og udtryk Madkundskab (7.-9. kl.) Måltider og smag: Eleven kan fortolke måltider i deres kontekster Eleven har viden om måltidskulturer og deres symbolske dimensioner Eleven kan etablere smags- og værdifulde måltider Eleven har viden om sammenhæng mellem smag, madglæde og livskvalitet Madtekniske egenskaber og håndværk: Eleven kan eksmperimentere med ingredienser og metoder Eksperimenterende madlavning: Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag.